Khamis, 17 Julai 2008

Qazaf

Sambungan..

(1) Seseorang yang menuduh dirinya dirogol(termasuk diliwat) oleh orang tertentu dengan tidak mengemukakan bukti (nyata) yang dikehendak oleh Syarak berkaitan dengannya atau dengan tiada sebarang qarinah bagi menyokong tuduhannya itu telah melakukan kesalahan qazaf.

(2) Aduan oleh seorang perempuan yang dia dirogol(termasuk diliwat) oleh orang tertentu tanpa berupaya membawa saksi yang disyaratkan tetapi ada qarinahnya, hendaklah disiasat dan jika syarat-syarat yang dikehendaki Syarat tidak dipenuhi untuk menghukum pesalah di bawah hukuman hudud dan sebaliknya ada cukup bukti yang tidak boleh disangkalkan dengan keterangan sama ada secara langsung atau tidak langsung yang menunjukkan pesalah telah melakukan persetubuhan ke atasnya dengan kekerasan dan tanpa kerelaannya maka pesalah itu hendaklah dihukum dengan hukuman takzir dan perempuan itu tidak boleh dikatakan telah melakukan qazaf.

Tu jika perlaksanaan hukuman had ada dilaksanakan.Jika hanya hukuman ta`zir sepertu yang ada sekarang,maka isu ini dengan sendirinya selesai dan nyata.Masalahnya sekarang dihadapan kita ada dua sistem undang-undang yang berbeza.Sivil dan syariah.Tiada peruntukan qazaf di sivil,yang ada hanya boleh dikemukakan saman fitnah(slander),di syariah pulak hukuman ta`zir bagi liwat atau qazaf sangat kecil dan bidangkuasa yang sangat terhad.

Bagaimana dengan senario yag ada sekarang?(proses di sivil dan syariah)

A mengadu dia dipaksa liwat oleh B.C badan penguatkuasa telah menyiasat tuduhan tersebut dengan bukti yang ada,pada masa yang sama B juga telah mengadu tentang dia dituduh(qazaf) di satu mahkamah yang lain,di samping telah memfailkan samna fitnah teradap A.

Pandangan saya:

1.Jika terdapat keterangan yang menyokong A seperti qarinah(saksi sudah tentu tak ada) ada orang nampak A dan B pada masa/tempat dan tarikh seperti tuduhan,terdapat koyakan/penetration pada A,adanya bukti sperm pada A atau sekitar bilik/tilam.wujudnya unsur paksaan seperti ada kesan berlaku pergelutan,ada yang mendengar suara jeritan,ada kesan paksaan pada badan,wujudnya `kuasa` bagi yang memaksa keatas yang dipaksa,maka jika semua ini dapat dibuktikan- B akan dihukum.

Bagi saya jika kesalahan nya berulangkali,tiada usaha nak lari atau menjerit,minta bantuan,kelihatan A tidak seperti orang dipaksa dari segi emosi/tingkahlaku dll,tiada tanda-tanda pada bahagian sulit A wujudnya kemasukan paksaan.B terlepas dari tuduhan liwat secara kekerasan .kalau dalam syarak mempertahan diri dari dicerobohi tubuh badan adalah wajib,walaupun mungkin sehingga memudaratkan diri

Ji ka itu keadaanya(gagal buktikan dakwanya diliwat) maka A berhadapan dengan tuduhan qazaf di Mahkamah Syariah dan akan menghadapi saman fitnah di sivil.

Kesimpulanya:

Allah mensyariatkan undang-undang had ini bagi mencapai maqasid syariah termasuklah menjaga keturunan dan maruah,jika diamalkan sepenuhnya perundangan Ilahi,maka keadaan tidak gawat atau pening untuk kita memikirkanya.Apapun dimana sistem sekalipun biarlah pihak-pihak yang terlibat diadili dengan seadilnya mengikut proviso yang ada dan terpakai.Selebihnya kepada Allah kita serahkan segala urusan.

Tu hanya pandangan peribadi, komentar atau pembetulan,sangat dialu alukan
Wallahu taala a`lam.

Tiada ulasan: