Di anugerah Darjah/Pingat Panglima Setia Mahkota (PSM), yang membawa gelaran Tan Sri pada hari ini ,dalam satu majlis penganugerahan di Intana Negara.
Bekas Ketua Pengarah/Ketua Hakim Syarie Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia,ahli Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan,Ahli Penasihat Syariah Bank Negara Malaysia dan sekarang bertugas secara kontrak di Bahagian Penasihat Seksyen Syariah Jabatan Peguam Negara .
Saya mula mengenali beliau secara dekat sejak awal 90an.Bekas boss saya ni memang tiada gantinya dan jasanya terlalu besar untuk dihitung,mudahan Allah membalasnya dengan sepenuh kebaikan pada dirinya..Pejuang gigih memertabatkan Sistem Kehakiman Syarak di Malaysia bersama-sama al-marhum Prof Ahmad Ibrahim,Prof Mahmud Saedun,Tn Haji Idris Othman,Prof Nik Abd Rashid dan lain-lain..Beliau telah meletakan sistem ini kemercunya.Moga-moga Allah melanjutkan usianya dan memeberikan kelapangan dan kesihatan yang berpanjangan.Tahniah Tan Sri .
Sabtu, 7 Jun 2008
Khamis, 5 Jun 2008
Petrol/Diesel Naik Harga
salam,
Petang semalam asyik duk tido je,bila sampai di rumah dari KL,yela letih memandu.tak tahu la pulak,time tu PM kita Pak Lah duk umum minyak naik harga.Ala kalau naik pun tak la terfikir sampai melebihi 50 sen,kan ke Kerajaan kita ni berasaskan aman selamat dan makmur.
Aku bukak pc sekitar jam 5 lebih,nah tu dia semua akhbar online menyiarkan berita minyak naik 78 sen,pohpalih weh,time tu juga rasa nak bakar je kereta kat garaj tu,biar pasni gi keje jalan kaki lak.Tak tahu la pulak kut kut ada rakyat malaysia melompat gembira dengan kenaikan rege minyak,kalau pun ada pun tak lain tak bukan tokeh stesyen minyak tu sendiri,.
Malam tadi aku pun cadang nak shopping moping sikit keperluan dapur dan dalam pada tu kununnya nak isilah minyak sikit,mak ai bila sampai kat stesyen minyak,punyalah banyak kereta bagaikan minyak tu dah takda esok hari,berderet kete menunggu giliran nak isi minyak.Aku pun mengira apa keuntungan kalau aku tunggu berejam kat sini,pastu isi sekitar 30 liter ,pehh cuma untung sekitar 20 sth gitu je,dalam masa yang sama kena beratur,barangkali sampai giliran aku minyak abih ,kalau nasib tak baik ada yang kene pelangkung ngan hos minyak tu kang.Aku konar balik dan dengan perasaan yang macam gajah naik minyak -aku terus ngelamun,siap la pasni-tak mustahil harga ikan kembung RM 20 skg,minyak masak dan semua keperluan lain naik melambung,pastu dengan senyum sumbang mamak roti canai jugak akan menaikan harga roti canainya cam le roti dia tu goreng ngan petrol. .Aku menung panjang,gelabah dan tak tentu hala cam gurkha hilang batu cincin atau apek aiskerim musim hujan............aku termenung bagaimana golongan yang yang kurang kemampuan menghadapi semua ni?,aku ni masih lagi bersyukur,setakat nak beli minyak setempurung dua tu larat la lagi,tapi aku tetap naik minyak kali ni,terasa jam tu juga nak hijrah ke Beijing hehehehehe-
Petang semalam asyik duk tido je,bila sampai di rumah dari KL,yela letih memandu.tak tahu la pulak,time tu PM kita Pak Lah duk umum minyak naik harga.Ala kalau naik pun tak la terfikir sampai melebihi 50 sen,kan ke Kerajaan kita ni berasaskan aman selamat dan makmur.
Aku bukak pc sekitar jam 5 lebih,nah tu dia semua akhbar online menyiarkan berita minyak naik 78 sen,pohpalih weh,time tu juga rasa nak bakar je kereta kat garaj tu,biar pasni gi keje jalan kaki lak.Tak tahu la pulak kut kut ada rakyat malaysia melompat gembira dengan kenaikan rege minyak,kalau pun ada pun tak lain tak bukan tokeh stesyen minyak tu sendiri,.
Malam tadi aku pun cadang nak shopping moping sikit keperluan dapur dan dalam pada tu kununnya nak isilah minyak sikit,mak ai bila sampai kat stesyen minyak,punyalah banyak kereta bagaikan minyak tu dah takda esok hari,berderet kete menunggu giliran nak isi minyak.Aku pun mengira apa keuntungan kalau aku tunggu berejam kat sini,pastu isi sekitar 30 liter ,pehh cuma untung sekitar 20 sth gitu je,dalam masa yang sama kena beratur,barangkali sampai giliran aku minyak abih ,kalau nasib tak baik ada yang kene pelangkung ngan hos minyak tu kang.Aku konar balik dan dengan perasaan yang macam gajah naik minyak -aku terus ngelamun,siap la pasni-tak mustahil harga ikan kembung RM 20 skg,minyak masak dan semua keperluan lain naik melambung,pastu dengan senyum sumbang mamak roti canai jugak akan menaikan harga roti canainya cam le roti dia tu goreng ngan petrol. .Aku menung panjang,gelabah dan tak tentu hala cam gurkha hilang batu cincin atau apek aiskerim musim hujan............aku termenung bagaimana golongan yang yang kurang kemampuan menghadapi semua ni?,aku ni masih lagi bersyukur,setakat nak beli minyak setempurung dua tu larat la lagi,tapi aku tetap naik minyak kali ni,terasa jam tu juga nak hijrah ke Beijing hehehehehe-
Rabu, 4 Jun 2008
Guaman Syarie/Peguam Syarie
Salam.
Membela seseorang yang dituduh atau memohon untuk membuat semakan atau rayuan bagi orang yang telah dijatuhkan hukuman kerana disana adanya alasan-alasan tertentu yang kukuh dan dan wajar dipertimbangan demi keadilan dan telah pun diamalkan oleh para salafussoleh.
Di sini dibawakan beberapa kes-kes yang berkaitan:-
Kes 1.
terjadi satu kes zina di zaman Saidina Omar al-Khattab r.a,di mana seorang perempuan yang berzina itu telah membuat iqrar bahawa beliau telah berzina dan mengandung hasil dari zina tersebut.(Iqrar adalah salah satu kaedah pembuktian dalam kes zina).Beliau memohon supaya Mahkamah(Khalifah:Hakim) menjatuhkan hukuman rejam keatasnya.Kes ini telah mendapat mendapat perhatian Saidina Ali r.a,lantas beliau memulakan kajian terhadap fakta-fakta kes dari awal.Wanita tersebut telah ditemuduga dan disoal siasat kisah beliau itu,akhirnya S.Ali telah memngemukakan kepada mahkamah,bahawa pengakuan wanita tersebut tidak boleh diambil kira atas alasan,wanita tersebut melakukan hubungan sex secara paksa,dimana waktu itu,adalah tahun kebuluran dan wanita tersebut dalam keadaan terlalu haus,lalu meminta dari seorang laki yang mempunya susu untuk diminum.Permintaan wanita itu pada mulanya ditolak,sehinggalah 3 kali.Akhirnya lelaki itu bersetuju memberi sedikit minuman dengan syarat perlu menyerahkan kehormatan dirinya.Saidina Ali dalam hujjahnya di depan Hakim memetik Firman Allah (al-Baqarah:173).Imam al-Baihaqi dalam komentar peristiwa ini,menyatakan pengakuan wanita tersebut (di hadapan Hakim)adalah kerana terlalu haus dan keletihan dalam perjalanan menemui khalifah untuk mengadu hal tersebut.
(lihat Ibnu Qayyim al-Jauziyah:Al-Turuq al-Hukmiah hlm 200.)
Saidina Ali bertindak sebagai wakil bagi pihak wanita tersebut menyarankan supaya Hakim menolak iqrar wanita itu,memandangkan iqrar yang dibuat mengandungi tohmah dan syubah.Beliau juga berjaya membuktikan pada mahkamah tentang konsep darurat sebagai satu arid/awarid dari dijatuhi hukuman.Akhirnya Omar membebaskan wanita tersebut,sekalipun iqrar telah dibuat pada mulanya.
Kes 2.
Kes perempuan melahirkan anak setelah 6 bulan berkahwin.wanita tersebut telah dituduh di Mahkamah dihadapan Khalifah Othman.setelah dibicarakan wanita tersebut dijatuhi hukuman rejam.Di saat hukuman hendak dijalankan Ibnu Abbas mengemukan usul menangguhkan hukuman dengan katanya....`kalau wanita itu mendakwa tuan berdasarkan Kitab Allah,nescaya dia akan menang..`.lalu Ibnu Abbas memetik Firman Allah:
Surah al-Ahqaf:15 dan Surah al-Baqarah:233.Dimana dalam al-Ahqaf Allah menjelaskan kandunagn dan susuan ialah tiga puluh bulan,manakala dalam al-Baqarah,Allah menjelaskan tempoh penyusuan anak yang sempurna ialah 2 tahun(24 bulan).Oleh yang demikian tempoh minima kandungan ialah 6 bulan manakala penyusuan 24 bulan.Saidina Othman menerima penghujjahan tersebut dan wanita itu dibebaskan.Ibnu Abbas dengan kepakaran pada dirinya berjaya membuktikan bahawa wanita tersebut mengandung dari benih yang halal dari suaminya dengan mengambil kira masa minima yang telah dinyatakan.(lihat kisah ini dalam Kitab-Kitab Tafsir ).
Kes 3.
seorang pemuda telah didakawa oleh seorang wanita,yang mana pemuda tersebut telah mencabulnya,wanita tersebut mebawa bukti kesan air mani di kainya.Pemuda tersebut dalam pembelaanya menafikan tuduhan tersebut dengan katanya,wahai amirul mukminin,pastikan kebenaran kes saya ini,Demi Allah aku tidak melakukanya,dia cuba menggodaku tapi aku berjaya menjaga diriku dari perbuatan keji ini.Saidina Omar telah merujuk kes ini pada Saidina Ali(expert opinion).Saidina Ali telah meminta untuk melihat bukti tersebut,setelah diperhatikan,lalu beliau meminta air panas.Air panas tadi kemudianya di tuang keatas kesan dikatakan air mani tadi(mengikut dakwaan wanita tadi).Bila dicurah air panas ,cecair tadi segera menjadi beku, bau serta rasanya tak ubah seperti putih telur.Saidina Ali bertanya dan menyoal siasat perempuan tadi.Akhirnya wanita itu mengaku,bahawa cairan tersebut adalah putih telur bukanya air mani.
Dalam kes ini S.Ali telah membuat pembelaan keatas pemuda tersebut dari fitnahan zina/rogol.Tenyata dengan kepakaran dan kepintaran saidina Ali akhirnya Hakim dapat membuat keputusan yang tepat dan adil.(Ibnu qayyim al-Jauziyah-al-Turuq al-Hukmiyah)
Wallahu Taala A`lam
Membela seseorang yang dituduh atau memohon untuk membuat semakan atau rayuan bagi orang yang telah dijatuhkan hukuman kerana disana adanya alasan-alasan tertentu yang kukuh dan dan wajar dipertimbangan demi keadilan dan telah pun diamalkan oleh para salafussoleh.
Di sini dibawakan beberapa kes-kes yang berkaitan:-
Kes 1.
terjadi satu kes zina di zaman Saidina Omar al-Khattab r.a,di mana seorang perempuan yang berzina itu telah membuat iqrar bahawa beliau telah berzina dan mengandung hasil dari zina tersebut.(Iqrar adalah salah satu kaedah pembuktian dalam kes zina).Beliau memohon supaya Mahkamah(Khalifah:Hakim) menjatuhkan hukuman rejam keatasnya.Kes ini telah mendapat mendapat perhatian Saidina Ali r.a,lantas beliau memulakan kajian terhadap fakta-fakta kes dari awal.Wanita tersebut telah ditemuduga dan disoal siasat kisah beliau itu,akhirnya S.Ali telah memngemukakan kepada mahkamah,bahawa pengakuan wanita tersebut tidak boleh diambil kira atas alasan,wanita tersebut melakukan hubungan sex secara paksa,dimana waktu itu,adalah tahun kebuluran dan wanita tersebut dalam keadaan terlalu haus,lalu meminta dari seorang laki yang mempunya susu untuk diminum.Permintaan wanita itu pada mulanya ditolak,sehinggalah 3 kali.Akhirnya lelaki itu bersetuju memberi sedikit minuman dengan syarat perlu menyerahkan kehormatan dirinya.Saidina Ali dalam hujjahnya di depan Hakim memetik Firman Allah (al-Baqarah:173).Imam al-Baihaqi dalam komentar peristiwa ini,menyatakan pengakuan wanita tersebut (di hadapan Hakim)adalah kerana terlalu haus dan keletihan dalam perjalanan menemui khalifah untuk mengadu hal tersebut.
(lihat Ibnu Qayyim al-Jauziyah:Al-Turuq al-Hukmiah hlm 200.)
Saidina Ali bertindak sebagai wakil bagi pihak wanita tersebut menyarankan supaya Hakim menolak iqrar wanita itu,memandangkan iqrar yang dibuat mengandungi tohmah dan syubah.Beliau juga berjaya membuktikan pada mahkamah tentang konsep darurat sebagai satu arid/awarid dari dijatuhi hukuman.Akhirnya Omar membebaskan wanita tersebut,sekalipun iqrar telah dibuat pada mulanya.
Kes 2.
Kes perempuan melahirkan anak setelah 6 bulan berkahwin.wanita tersebut telah dituduh di Mahkamah dihadapan Khalifah Othman.setelah dibicarakan wanita tersebut dijatuhi hukuman rejam.Di saat hukuman hendak dijalankan Ibnu Abbas mengemukan usul menangguhkan hukuman dengan katanya....`kalau wanita itu mendakwa tuan berdasarkan Kitab Allah,nescaya dia akan menang..`.lalu Ibnu Abbas memetik Firman Allah:
Surah al-Ahqaf:15 dan Surah al-Baqarah:233.Dimana dalam al-Ahqaf Allah menjelaskan kandunagn dan susuan ialah tiga puluh bulan,manakala dalam al-Baqarah,Allah menjelaskan tempoh penyusuan anak yang sempurna ialah 2 tahun(24 bulan).Oleh yang demikian tempoh minima kandungan ialah 6 bulan manakala penyusuan 24 bulan.Saidina Othman menerima penghujjahan tersebut dan wanita itu dibebaskan.Ibnu Abbas dengan kepakaran pada dirinya berjaya membuktikan bahawa wanita tersebut mengandung dari benih yang halal dari suaminya dengan mengambil kira masa minima yang telah dinyatakan.(lihat kisah ini dalam Kitab-Kitab Tafsir ).
Kes 3.
seorang pemuda telah didakawa oleh seorang wanita,yang mana pemuda tersebut telah mencabulnya,wanita tersebut mebawa bukti kesan air mani di kainya.Pemuda tersebut dalam pembelaanya menafikan tuduhan tersebut dengan katanya,wahai amirul mukminin,pastikan kebenaran kes saya ini,Demi Allah aku tidak melakukanya,dia cuba menggodaku tapi aku berjaya menjaga diriku dari perbuatan keji ini.Saidina Omar telah merujuk kes ini pada Saidina Ali(expert opinion).Saidina Ali telah meminta untuk melihat bukti tersebut,setelah diperhatikan,lalu beliau meminta air panas.Air panas tadi kemudianya di tuang keatas kesan dikatakan air mani tadi(mengikut dakwaan wanita tadi).Bila dicurah air panas ,cecair tadi segera menjadi beku, bau serta rasanya tak ubah seperti putih telur.Saidina Ali bertanya dan menyoal siasat perempuan tadi.Akhirnya wanita itu mengaku,bahawa cairan tersebut adalah putih telur bukanya air mani.
Dalam kes ini S.Ali telah membuat pembelaan keatas pemuda tersebut dari fitnahan zina/rogol.Tenyata dengan kepakaran dan kepintaran saidina Ali akhirnya Hakim dapat membuat keputusan yang tepat dan adil.(Ibnu qayyim al-Jauziyah-al-Turuq al-Hukmiyah)
Wallahu Taala A`lam
Ahad, 1 Jun 2008
Guaman Syarie/Peguam Syarie
Salam.
Kalau kita meneliti al-Quran Surah al-Hadid:25 dan Surah al-Syura:15.Jelas bahawa antara tugas kerasulan,ialah untuk menegakkan keadilan.Disertakan bersamanya(para Rasul) kitab suci serta keterangan dari Allah yang menjadi neraca keadilan.
Perintah untuk berlaku adil bukan sahaja di khitabkan keatas Rasulullah malah juga keatas kita semua termasuklah para pemerintah, hakim,peguam dan meliputi semua perkara dalam berbagai aspek kehidupan.
Disini saya nak bincangkan sedikit pandangan mengenai guaman syarie/peguam syarie.Dalam kitab Fiqh kita berjumpa satu bab yang membicarakan soal wakalah,dan sub topiknya wakalah bi al-khusumah.Dan yang menjadi peguamnya disebut wakil bi al-khusumah.
Wakil bi al-khusumah(peguam syarie) ialah orang yang mewakili seseorang dalam satu prosiding mahkamah dan mempunyai hak bertindak dalam kes yang dipertikaikan dengan perkara menjadi kepastian dalam prosiding tersebut.Dr Wahbah al-Zuhaili dalam Fiqh Islami menukilkan pandangan Zufar menyatakan:Tugas peguam syarie ialah untuk menerangkan kebenaran dan mensabitkanya,bukan untuk bertikai,memenangkan kebenaran dan adakalanya menolak dakwaan dan ada ketikanya menerima dan mengakuinya.(Fiqh Islami Waadillatuhu.J 5.)
Pandangan Mazhab tentang wakil bi al-khusumah.
Mazhab al-Syafie: wakalah dalam kes guaman boleh dan sah.tetapi peguam (wakil bi al-khusumah)tidak boleh melakukan iqrar,sulh(mediasi),ibra1 hutang dan juga tidak boleh menerima hutang.(mengikut pendapat al-asah).
Mazhab hanbali: Harus melantik wakil dalam guaman dan boleh menerima upah jika dinyatakan dalam aqad.
Mazhab Hanafi:Harus melantik wakil dan wakil boleh melakukan iqrar dengan beberapa syarat khusus:
a-dilakukan dalam prosiding.b-bukan kes hudud dan qisas.c-dijelaskan semasa memberi wakalah(perwakilan)
Mazhab maliki: Harus melantik wakil dalam pertikaian samada sebagai pendakwa atau bagi yang didakwa.
Jelasnya,kehadiran peguam amat diperlukan dalam prosiding bagi membantu mahkamah dalam memberi keputusan yang adil kepada pihak yang bertikai.
Perbahasan detail boleh dibaca mana-mana kitab fiqh dibawah tajuk wakalah/wakalah bi al-khusumah).Perbincangan secara detail termasuklah definasi dan dalil pensyariatan wakalah/upah/rukun wakalh/lafaz wakalah/jenis wakalah/hukum tindak tanduk wakil/ dll.
Tanggapan umum masakini lebih terurus pada suatu `persoalan` apakah patut membela orang salah?bukankah itu sesuatu tindakan zalim?atau bersekongkol dengan dengan oarang zalim atau kezaliman.Pernahkan kita mengnalisis kes-kes yang diputuskan semasa zaman salfus soleh dulu?.Apakah dengan menghukum secara `lump sum` tersebut betul dari sudut pandangan syarak?
Sebenarnya perlu dianalisa dan dikaji dari pelbagai sudut,mungkin secara zahirnya nampak semacam betul keseluruhanya lebih lebih lagi yang mengeluarkan kenyataan tersebut oarang yang mahir dari segi hukum/undang-undang islam,tapi barangkali tidak begitu terdedah dari segi mentadbir undang-undang tersebut.Frasa ` seseorang itu tidak bersalah melainkan dibuktikan ianya bersalah` tidak begitu diambil kira.Bagaimana mungkin sebelum habis perbicaraan sudah dihukum sebagai si penzalim atau pembela kezaliman atau apa jua tuduhan.Bukankah dalam prosiding tugas peguam memudahkan mahkamah untuk menghukum dengan adil,tepat dan berkesan.Namun begitu ianya bukan sesuatu yang tiada kawalan langsung.Ingat` peguam yang pintar tapi menggunakan kepintaran bukan untuk menegakan keadilan atau menolong mahkamah menegakan keadilan ada amaran dari Rasulullah tentang perlakuan mereka.Sekali imbas dapat disimpulkan barangkali niat dan cara tindakan boleh menjelaskan status tindakan mereka.
(Tulisan asal ialah nota penulis ketika di UIA satu ketika dulu bersama Prof Dr Mahmud Saedon)
Bacaan lanjutan: Institusi Pentadbiran Undang-Undang Dan Kehakiman Islam. Prof Dr Mahmud Saedon Awang Othman.DBP
Akan datang-Kes-kes di Zaman Sahabat.
Kalau kita meneliti al-Quran Surah al-Hadid:25 dan Surah al-Syura:15.Jelas bahawa antara tugas kerasulan,ialah untuk menegakkan keadilan.Disertakan bersamanya(para Rasul) kitab suci serta keterangan dari Allah yang menjadi neraca keadilan.
Perintah untuk berlaku adil bukan sahaja di khitabkan keatas Rasulullah malah juga keatas kita semua termasuklah para pemerintah, hakim,peguam dan meliputi semua perkara dalam berbagai aspek kehidupan.
Disini saya nak bincangkan sedikit pandangan mengenai guaman syarie/peguam syarie.Dalam kitab Fiqh kita berjumpa satu bab yang membicarakan soal wakalah,dan sub topiknya wakalah bi al-khusumah.Dan yang menjadi peguamnya disebut wakil bi al-khusumah.
Wakil bi al-khusumah(peguam syarie) ialah orang yang mewakili seseorang dalam satu prosiding mahkamah dan mempunyai hak bertindak dalam kes yang dipertikaikan dengan perkara menjadi kepastian dalam prosiding tersebut.Dr Wahbah al-Zuhaili dalam Fiqh Islami menukilkan pandangan Zufar menyatakan:Tugas peguam syarie ialah untuk menerangkan kebenaran dan mensabitkanya,bukan untuk bertikai,memenangkan kebenaran dan adakalanya menolak dakwaan dan ada ketikanya menerima dan mengakuinya.(Fiqh Islami Waadillatuhu.J 5.)
Pandangan Mazhab tentang wakil bi al-khusumah.
Mazhab al-Syafie: wakalah dalam kes guaman boleh dan sah.tetapi peguam (wakil bi al-khusumah)tidak boleh melakukan iqrar,sulh(mediasi),ibra1 hutang dan juga tidak boleh menerima hutang.(mengikut pendapat al-asah).
Mazhab hanbali: Harus melantik wakil dalam guaman dan boleh menerima upah jika dinyatakan dalam aqad.
Mazhab Hanafi:Harus melantik wakil dan wakil boleh melakukan iqrar dengan beberapa syarat khusus:
a-dilakukan dalam prosiding.b-bukan kes hudud dan qisas.c-dijelaskan semasa memberi wakalah(perwakilan)
Mazhab maliki: Harus melantik wakil dalam pertikaian samada sebagai pendakwa atau bagi yang didakwa.
Jelasnya,kehadiran peguam amat diperlukan dalam prosiding bagi membantu mahkamah dalam memberi keputusan yang adil kepada pihak yang bertikai.
Perbahasan detail boleh dibaca mana-mana kitab fiqh dibawah tajuk wakalah/wakalah bi al-khusumah).Perbincangan secara detail termasuklah definasi dan dalil pensyariatan wakalah/upah/rukun wakalh/lafaz wakalah/jenis wakalah/hukum tindak tanduk wakil/ dll.
Tanggapan umum masakini lebih terurus pada suatu `persoalan` apakah patut membela orang salah?bukankah itu sesuatu tindakan zalim?atau bersekongkol dengan dengan oarang zalim atau kezaliman.Pernahkan kita mengnalisis kes-kes yang diputuskan semasa zaman salfus soleh dulu?.Apakah dengan menghukum secara `lump sum` tersebut betul dari sudut pandangan syarak?
Sebenarnya perlu dianalisa dan dikaji dari pelbagai sudut,mungkin secara zahirnya nampak semacam betul keseluruhanya lebih lebih lagi yang mengeluarkan kenyataan tersebut oarang yang mahir dari segi hukum/undang-undang islam,tapi barangkali tidak begitu terdedah dari segi mentadbir undang-undang tersebut.Frasa ` seseorang itu tidak bersalah melainkan dibuktikan ianya bersalah` tidak begitu diambil kira.Bagaimana mungkin sebelum habis perbicaraan sudah dihukum sebagai si penzalim atau pembela kezaliman atau apa jua tuduhan.Bukankah dalam prosiding tugas peguam memudahkan mahkamah untuk menghukum dengan adil,tepat dan berkesan.Namun begitu ianya bukan sesuatu yang tiada kawalan langsung.Ingat` peguam yang pintar tapi menggunakan kepintaran bukan untuk menegakan keadilan atau menolong mahkamah menegakan keadilan ada amaran dari Rasulullah tentang perlakuan mereka.Sekali imbas dapat disimpulkan barangkali niat dan cara tindakan boleh menjelaskan status tindakan mereka.
(Tulisan asal ialah nota penulis ketika di UIA satu ketika dulu bersama Prof Dr Mahmud Saedon)
Bacaan lanjutan: Institusi Pentadbiran Undang-Undang Dan Kehakiman Islam. Prof Dr Mahmud Saedon Awang Othman.DBP
Akan datang-Kes-kes di Zaman Sahabat.
Langgan:
Catatan (Atom)