Isnin, 14 Jun 2010

Mari Menebas Lalang-Edisi Merapu

Salam All,

Sekali imbas,tajuk bicara kali ni pehh..cam tajuk lagu joget je,nak pulak tambah perkataan..Joget Mari Menebas Lalang,bagi kat Tok Ti nyanyi..mahu ngetop dibuatnya.Ye la,kalau nak kategorikan jenis apa lagu ni,sudah tentu la lagu ni jenis sivik(tatarakyat),ada bau-bau patriotik sikit,sudah barang pasti bukan lagu jenis ganas kategori(18SG/PL) seperti lagu Mari Mengkarate Jiran atau lagu bentuk dakwah/nasyid-Mari Mengecat Surau atau jenis (18SX) seperti lagu Joget Jimatkan Letrik(tang mana arah lucahnya,aku pun heran,tapi tetap kena gam hahahahaah.Aduhla..dahla merapu tu.OK stop bab merapu.

Sebenaqnya,cerita menebas lalang ni,ialah lalang yang adak kat blog ni la..kesian kat rimau tu,habitatnya bukan la jenis berendam dalam air cam badak,tapi dek lalang dah tinggi dari hidung diorang..terpaksalah bermalam dan bersiang dalam air tu.Kalau dengar ngauman bila masuk sini,tu alamat rimau tu minta tuan tanah gedaung tebas la lalang2 tu..heheheeh.Badan gatal-gatal kalau kena lalang kata rimau tu...


Hakikatnya bukan niat aku sebenarnya duk menyepi diri sejak dua menjak ni,tapi korang faham-fahamla,kan ke musim ni musim gantung periuk kuali ,musim orang pakai baju batik kalau tidak pun pakai baju melayu songkok senget,tapi kalau tuan rumah tu  wajib kenalah pakai baju berpoket banyak tu,kalau tidak hasil dari raupan salam `perpisahan` tu nak letak kat mana.Takkan nak letak tin minyak tanah ,atau yang jenis bekas plastik bertebuk kat depan pintu pagar tu.Apa yang aku nak ceritanya..musim ni musim orang berkompang kamping,berinai benai ,kiranya musim makan free la.Musim lembu kerbau,pokok nyiur jadi mangsa.

Dek kerana terlibat sama dalam hal tu,ala bukan ada tugas besar pun,sekadar kutip cawan bawak tempat basuh.Mahu tak mahu terpaksalah mengharungi (cahaya)matahari yang dikatakan bergerak mengelilingi bumi tu hehehe,akhirnya pastu sehari dua..badan aku lak terasa cam  cahaya matahari..tekak lak sakit perit.Akhirnya aku istiharkan badan aku demam dan sakit tekak.Mahu 3 hari jugak baru pulih alhamdulillah..

Rumah aku lak..dah jadi home stay..tetamu(waris wara) datang dan pergi...ramai pulak time ni dapat menantu atau iparduai atau besan dengan orang Kuantan ni, maka aku tak kemana-kemana la kiranya cuti-cuti ni.Mujurlah gula aku dah standbye beli awal-awal lagi,kalau tidak jenuh jugak nak kena bawak kad jemputan nikah setiap kali nak beli gula.

Maka malam tadi dan malam ini,sambil-sambil tengok aksi bola WC 10,aku sempat la bertandang kerumah lama aku ni,tengok2 kan rimau tiga ekor tu,sampai je..simpang depan umah.,tersesat lah pulak..mahu tidaknya..lalang punyalah tinggi,ibaratnya kalaulah lalang ni boleh keluar susu,time tu jugak aku gi toreh hehehe.maka aku bertekad..nak tebas dan kasi round up semua lalang tu..nak cat umah,perabut semua tukar,tar taruk jalan masuk kerumah.Sebabnya...aku bukan sekadar nak duk siang hari kat kebun aku ni,tapi jugak malam hari..bertemankan rimau-rimau tu semua,aku malas dah nak gi mana-mana..sungguh memang aku malas ...malam-malam aku damai  kat sini.................arrggh..hinggalah WC tamat..baru lah aku rerkira2 untuk ronda2 seperti biasa..........Hidup Ghana hehehehehe.


1 ulasan:

rL berkata...

Hidup Tuan TJ!!.. :D
Ghana? koi tak ngikut lalu WC10..