Rabu, 13 Oktober 2010

Jenayah Sihir Siri 2


ISU 2: KEFAHAMAN TENTANG METODOLOGI PELAKSANAAN SIHIR.

Sekiranya seseorang telah percaya wujudnya ilmu dan amalan sihir, maka isu seterusnya ialah tentang kefahaman yang benar dan tepat tentang ilmu tersebut dan cara pelaksanaannya. Perkara ini sangat penting kerana pemahaman yang tepat tentang metodologi pelaksanaan sihir akan membantu proses penguatkuasaan undang-undang jenayah sihir.

Bagi memahami metodologinya, maka definisi yang diberikan oleh Ibnu Hajar Al-Haitami dalam Kitab As-Sihr boleh dianggap sebagai yang paling komprehensif.  Beliau menyatakan sihir ialah apa juga yang berlaku atau dapat dibuat atau dicapai oleh seseorang dengan pertolongan syaitan, setelah orang itu memenuhi kehendak syaitan tersebut dengan melaksanakan sesuatu yang dikehendaki oleh syaitan itu sebagai tanda atau isyarat taqarrub atau bersahabat atau tunduk dan mengikut atau menyembah syaitan itu.’[1]

Definisi di atas jelas menunjukkan bahawa antara intipati amalan sihir ialah seseorang pengamal sihir perlu melakukan satu perjanjian dengan syaitan atau iblis bagi memastikan ilmu dan amalannya itu berkesan.[2] Perjanjian ini memerlukan seseorang pengamal sihir mematuhi syarat-syarat yang telah ditetapkan oleh syaitan yang hendak dipujanya itu. Antara syarat yang biasa dikenakan ialah pengamal sihir mesti melakukan upacara pemujaan iblis dan syaitan, dan menyediakan bahan-bahan sihir.[3] Penyediaan barangan ini seolah menjadi satu syarat penting dalam perjanjian dengan makhluk jin, syaitan dan iblis. Apabila tukang sihir mematuhi syarat tersebut, itulah tandanya dia telah mematuhi kehendak jin, syaitan dan iblis tadi. Di sinilah terzahirnya konsep ketuanan syaitan terhadap manusia dalam ilmu sihir dan tanpa mereka sedari, mereka telah mengambil syaitan itu sebagai tuhannya.[4]
 
Secara asasnya, terdapat dua kategori bahan-bahan yang biasa digunakan dalam upacara untuk menyihir. Yang pertama ialah ‘bahan luaran’ (iaitu bahan yang bukan berasal dari diri mangsa atau orang yang menyihirnya). Yang kedua ialah bahan ‘dalaman’ (iaitu bahan yang berasal dari diri mangsa atau penyihirnya). 

Bahan-bahan kategori pertama dan cara penyediaannya adalah berbeza-beza mengikut amalan tukang sihir itu.[5] Bahan-bahan ini lebih merupakan bahan simbolik yang menggambarkan bentuk kemudaratan yang hendak dikenakan kepada mangsa. Antara contoh bahan yang biasa digunakan ialah:

(a)               Bahan-bahan kotor dan busuk seperti darah, najis, bangkai, tengkorak, kain kafan mayat, air kencing, abu mayat dan yang seumpamanya. Bahan-bahan ini biasa digunakan dalam sihir bagi menjadikan seseorang itu gila, dibenci atau gangguan perasaan.

(b)               Bahan-bahan yang berbisa dan beracun seperti air lipan bara, bisa ular senduk, bisa ular kapak, ubur-ubur, bisa getah ipuh, buah kacang hantu,[6] katak puru bertanduk, bisa kala jengking dan yang seumpamanya. Bahan-bahan ini biasa digunakan bagi menyakiti fizikal mangsa, dan boleh jadi untuk membunuh mangsa.

(c)                Bahan-bahan tajam dan melukakan seperti kaca, mentol lampu, kelonsong telur ayam, benang sutera, berus besi, kawat sental periuk, tali sabut yang direndam, pisau berkarat, paku, ranting bunga kertas kuku manusia atau binatang[7] dan yang seumpamanya. Bahan-bahan ini biasa digunakan dalam penyediaan sihir untuk mencedera.

(d)               Bahan-bahan gatal dan miang seperti miang buluh, miang tebu, miang rebung, tali guni, ulat bulu mati beragan dan yang seumpamanya.[8] Bahan-bahan ini biasanya disediakan dalam sihir yang bertujuan untuk mendatangkan kemudaratan kepada tubuh mangsa terutama organ dalaman.

(e)                Bahan-bahan simpulan seperti kain, benang, rambut, tali sabut, tali yang mempunyai warna-warna tertentu, biasanya merah, hitam, kuning dan putih dan yang seumpamanya.
(f)                 Bahagian tertentu dari anggota badan manusia seperti tengkorak, tulang belulang atau apa-apa yang terhasil darinya seperti rambut, kuku, ludah, air mani, darah haid dan yang seumpamanya.[9]

(g)               Bahagian tertentu dari haiwan yang diambil dalam keadaan tertentu seperti taring harimau, gading gajah, tanduk kerbau, bulu kongkang, hati mawas putih, hati kura-kura, uri kucing, belangkas jantan betina yang melekat, telur labah-labah, tulang dagu kera duku.[10] Bahan-bahan tadi diperlukan dalam sihir yang bertujuan menjadikan mangsa itu bodoh dan malu apabila melihat orang atau dibenci orang kerana kegarangannya. 

(h)               Bahan-bahan yang diambil dalam keadaan tidak stabil. Sebagai contoh, benda-benda yang memusing ditengah-tengah air seperti daun, kayu atau haiwan mati, atau benda-benda yang tersangkut di sarang labah-labah, atau benda-benda bergantung yang sentiasa berpusing ke kanan dan ke kiri. Bahan-bahan ini biasanya digunakan dalam sihir yang bertujuan untuk menjadikan mangsa bingung dan tidak keruan.[11]

(i)                 Tanah liat, lilin atau jerami yang diukir dan dibentuk menjadi patung,[12] dipuja, dicucuk jarum atau duri nibung, disalai, dibakar dan sebagainya dengan tujuan supaya orang yang dihajati akan merasa sakit dan mati secara perlahan-lahan.[13] Metod sebegini telah pun diamalkan sejak beribu tahun dahulu dan ianya masih digunakan hingga ke hari ini dan ianya merupakan salah satu amalan yang diajarkan oleh syaitan kepada manusia.
"To some others at these times he [the Devil] teacheth how to make pictures of wax or clay. That by the roasting thereof, the persons that they beare the name of, may be continually melted or die away by continually sickness."[14]

‘Bahan dalaman’ kedua pula merujuk kepada apa-apa yang mempunyai identiti mangsa yang hendak disihir atau orang yang hendak melakukan sihir. Contohnya pakaian, kuku, rambut, bulu roma, pakaian dalam, baju, kain, seluar, tisu dan tuala yang pernah dipakai oleh mangsa.[15] Bahan ini adalah antara bahan yang sangat diperlukan bagi memastikan sihir yang dikenakan dapat mencari sasaran dengan tepat dan menghasilkan kesan yang cepat.[16]

Setelah semua barangan yang disyaratkan telah disediakan dan upacara pemujaan sudah dilakukan, maka orang tersebut mestilah menanam barang-barang tersebut di tempat-tempat yang biasa di duduki dan dilalui oleh orang yang hendak disakitinya itu, atau di selit di tempat-tempat sulit, atau di tabur dan dijirus di sekeliling rumah orang tersebut dan sebagainya. Jika barang pemujaan itu berupa minyak berpuja kebiasaannya di sapu di tiang rumah, kedai, kenderaan, pakaian dan sebagainya.[17] Apabila semua itu dilaksanakan, maka giliran khadam sihir pula yang berperanan menunaikan janjinya terhadap penyihir. Kesan sihir yang dikenakan ke atas mangsa akan dirasai apabila khadam sihir itu meresap masuk ke dalam tubuh mangsa melalui salur darah dan menyerang pusat operasi dalam tubuh manusia iaitu otak dan organ-organnya.[18] Mengenai kebolehan jin, syaitan dan iblis memasuki tubuh manusia melalui salur darah, Rasulullah S.A.W. telah bersabda:
إن الشيطان يجري مجري دم إبن ادم
Sesungguhnya syaitan itu bergerak bebas di dalam tubuh anak Adam melalui saluran-saluran darahnya.[19]
Oleh itu, dapat disimpulkan bahawa keberfungsian ilmu sihir bergantung kepada pematuhan seseorang penyihir kepada syarat-syarat yang ditetapkan oleh khadam yang dipujanya.



[1] Jahid b. Hj. Sidek, 2008, Sihir: Ciri-cirinya, kaedah rawatan dan amalan pendinding, kertas kerja Seminar Rawatan Islam Siri 1 anjuran IQ Insan Training & Consultancy, Masjid Negara, Kuala Lumpur, 5 Januari, hlm. 1. Stuart Gordon menyatakan bahawa ilmu hitam adalah ‘magic undertaken for destructive or selfish purpose; to dominate or harm others; to gain power, wealth or knowledge by necromancy or sorcery, traditionally by calling up demons or by blood-sacrifice.’ Lihat Stuart Gordon, 1993, The Encyclopedia of Myths & Legends, London, Headline Book Publishing Plc., hlm. 61-62.
[2] Terdapat banyak dalil bagi menyokong fakta bahawa keberkesanan ilmu sihir bergantung sepenuhnya kepada peranan dan penglibatan jin, syaitan dan iblis, antaranya ialah: Wāhid cAbdussalam Al-Bāly & Daud Mohd Salleh, 1994, Bagaimana menentang ilmu hitam, Johor Bahru: Penerbitan Al Masyhur Sdn. Bhd., hlm. 2, Muhammad Muṣṭafā al-Hadīdī Al-Thair, 1987, Penyuluh Arwah, Jakarta: Pustaka Amani, hlm. 96, Amran Kasimin, 1997, Amalan sihir masyarakat Melayu: Satu analisis, Kuala Lumpur: Percetakan Watan Sdn. Bhd, hlm.12, Richard Kieckhefer, 1990, Magic in the middle ages, Great Britain: Cambridge University Press, hlm. 10, 179, Abdul Basir Mohammed, Amalan sihir & ayat-ayat al Qur’an: Perbezaannya serta kesannya terhadap amalan perubatan, 1999, Kuala Lumpur: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, hlm. 16, 172, cUmar Sulaymān Al-‘Ashqar, 2002, clam al-sihri wa al-shawazah, Edisi ke 4, Jordan: Dār Al Nafā’is, hlm. 165, Stuart Gordon, 1993, The Encyclopedia of Myths & Legends, London: Headline Book Publishing Plc., London, hlm. 61-62, Ibrahīm Muhammad al-Jamal, 1987, Hakikat Sihir, Semarang, CV. Toha Putra, hlm. 69, Muhammad Mahmūd cAbdullāh, 1995, ofwah al-bayān fi cIlāji al-sihri wa al-hasadi wa massi al-shayān, Kaherah: Maktabah al Qudsi, hlm. 21, William Shaw, 1975, hlm. 1, Boredel, Hans Peter, 2003, The Malleus Maleficarum: and the construction of witchcraft, theology and popular belief, New York: Manchester University Press, hlm. 22. Lihat juga Russell, Jeffrey Burton, 1972, Witchcraft in the Middle Ages, Ithaca, New York: Cornell University Press, hlm. 232, Diwan, Mohammed A., 2004, Conflict between state legal norms and norms underlying popular beliefs: witchcraft in Africa as a case study, Duke Journal of Comparative & International Law, 14.2 (Summer 2004): 351(37), di hlm. 355. Akses melalui laman sesawang http://www.law.duke.edu/shell/cite.pl?14+Duke+J.+Comp.+&+Int'l+L.+351 [9 Disember 2009]
[3] Berkenaan penyediaan bahan sihir, Shakespeare pernah menulis dalam MacBeth, act 4, scene 1:
”Fillet of a fenny snake                                        adder’s fork and blind worm’s sting
In the cauldron boil and bake                            lizard’s leg and howlet’s wing
Eye of newt and toe of frog                                for a charm of powerful trouble
Wool of bat and tongue of dog                        like a hell-broth, boil and bubble”
Lihat Anon, t.th, The complete works of William Shakespeare. http://www.shakespeare-literature.com/ Macbeth/18.html [20 Januari 2010].
[4] Lihat Al Qur’an, al-Kahfi 18:50.
[5] Jennifer Widner, 2001, Building the rule of law: Francis Nyalai and the road to judicial independence in Africa, New York, W.W. Norton Company Inc., hlm. 380.
[6] Amran Kasimin, 1995, Santau sebagai satu cabang ilmu sihir, Kuala Lumpur: Percetakan Watan Sdn Bhd, hlm. 42.
[7] Amran Kasimin, 1995, hlm. 43.
[8] Amran Kasimin, 1995, hlm. 42.
[9] Ibrahīm Muhammad al-Jamal, 1403H, Al-sihr: Dirāsah fī zilāli al-qisasi Al-Qur’āni wa Al-sīrah Al-nabawiyyah, Kaherah, Maktabat Al-Qur’ān, hlm. 58. Lihat juga Dr. H.O.K. Rahmat S.H., Pencemaran akidah di nusantara, 1983, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka, hlm. 28. Dipetik dari Abdul Basir Mohammed, 1999, hlm. 187.
[10] Amran Kasimin, 1995, hlm. 52.
[11] Amran Kasimin, 1995, hlm. 52.
[12] Lihat William Shaw, 1975, Aspects of Malaysian magic, Kuala Lumpur: Muzium Negara, hlm. 50.
[13] Menurut K.H.M. Ali Usman, masyarakat Barat menganggap penggunaan patung atau objek yang membentuk manusia adalah petunjuk bahawa seseorang itu adalah tukang sihir. Sekitar tahun 1856 M, sebuah buku bertajuk Dogme & Rituel de la haute magie par tulisan Eliphas Levi diterbitkan di Perancis. Buku ini mengandungi aturan-aturan sihir yang digunakan oleh tukang sihir untuk membunuh mangsa dengan mengunakan patung lilin yang diukir mirip rupa mangsa. Lihat K.H.M. Ali Usman, 1979, hlm.51.
[14] Clyde K. Hyder, 1963, Rossetti's "Rose Mary": A Study in the Occult, Victorian Poetry, Vol. 1, No. 3 (Aug), West Virginia University Press, hlm. 197-207. http://www.jstor.org/stable/ 40001196 [20 Januari 2010].
[15] Ibrahīm Muhammad al-Jamal, 1403H, hlm. 55-57.
[16] Sekiranya diteliti dan dibandingkan dengan penemuan terbaru dalam bidang perubatan, maka boleh dikatakan bahawa konsep untuk mengesan seseorang individu melalui sampel DNA sebenarnya sudah lama diketahui oleh bangsa jin, syaitan dan iblis. Biasanya sampel DNA ini hanya diperolehi melalui sesuatu yang berasal dari tubuh manusia seperti darah atau peluh. Bahan-bahan tersebut mengandungi sampel DNA mangsa dan ini memudahkan khadam sihir untuk mengesan mangsanya dengan tepat. Ia seumpama peta bagi khadam sihir untuk menjejaki mangsa.
[17] Hj. Ahmad Hj. Che Din, 1997, Perubatan tradisional Melayu, adat resam masyarakat Melayu Islam, latihan pertahanan diri Melayu, perkara-perkara khurafat dan ajaran-ajaran sesat, Kuala Kangsar: t.pt., hlm. 35. Lihat juga Hj. Jahid b. Hj. Sidek, 2008, Sihir: Ciri-cirinya, kaedah rawatan dan amalan pendinding, kertas kerja Seminar Rawatan Islam Siri 1 anjuran IQ Insan Training & Consultancy, Masjid Negara, Kuala Lumpur, 5 Januari, hlm. 4-6. Lihat juga Ibrahim Abdul Alim Abdul Bar, 2006, Kajian Terperinci Kerasukan Syaitan dan Sihir: Panduan Berubat dan Bid’ah Semasa Rawatan (Buku terjemahan dari Kitab Ar Raddul Mubin al Bidai Ilaji al jin wa as Sihr), Kuala Lumpur: Jasmin Enterprise, hlm. 94.
[18] Amran Kasimin, 1997, hlm. 132-133, Wāhid cAbdussalam Al-Bāly & Daud Mohd Salleh, 1994, hlm. 100, 111 & 128.
[19] ahīh al-Bukhāriyy jil. 4, hadis no. 2035 dan Al-Nawawiyy, ahīh Muslim, jil. 7, hlm. 18-19. Lihat juga Khairul Ghazali, 2001, Rupa & Wajah Iblis Laknatullah, Kuala Lumpur, Darul Nu’man, hlm. 90.

Selasa, 12 Oktober 2010

Jenayah Sihir Siri 1


PELAKSANAAN UNDANG-UNDANG JENAYAH SIHIR DI MALAYSIA:
ISU DAN CABARANNYA

Oleh: Dr. Mahyuddin bin Ismail[1]
LLB (IIUM), MCL (IIUM), PhD (UKM)

ABSTRAK
Penggunaan ilmu sihir dalam perlakuan jenayah merupakan satu isu perundangan yang sering diperkatakan namun sehingga hari ini perkara tersebut tiada penyelesaian. Ilmu dan amalan sihir yang secara ironinya dianggap bersifat kekampungan, merupakan satu masalah global kerana ia berlaku hampir di seluruh pelusuk dunia tanpa mengira bangsa, agama dan negara. Kertas kerja ini secara khusus cuba untuk mengenalpasti dan mengkaji isu-isu yang menjadi cabaran kepada pelaksanaan undang-undang jenayah sihir di Malaysia. Persoalan berkaitan kewujudan ilmu sihir, kebolehgunaannya serta metodologi penghasilannya diperbincangkan bagi menggambarkan jenayah sihir sebagai suatu yang bersifat realistik, bukannya semata-mata retorik. Perkaitan antara jenayah sihir dengan jenayah biasa yang dilihat melalui kacamata perbandingan pula jelas menunjukkan adanya persamaan antara kedua-dua bentuk jenayah tersebut. Kajian ini cuba merangka satu pendekatan undang-undang bagi membolehkan kes-kes sedemikian dibawa dan dibicarakan di mahkamah. Kertas kerja ini diharap dapat membuka dimensi baru kepada sistem perundangan negara berhubung dengan pelaksanaan undang-undang jenayah sihir.


PENGENALAN
Isu penggunaan ilmu sihir dalam kegiatan jenayah di Malaysia sering dibangkitkan namun ianya tidak diberikan perhatian yang sewajarnya. Bukan tidak wujud kes-kes individu yang menanggung derita akibat terkena sihir malah kedengaran juga berlaku persengketaan antara anggota masyarakat akibat dakwaan kononnya ada antara mereka yang mengenakan sihir terhadap yang lain. Unsur tuduh menuduh sebegini kerap kali didengar terutama dikalangan pasangan yang mempunyai hubungan sulit atau yang dimadukan,[2] peniaga,[3] artis dan selebriti,[4] ahli-ahli politik,[5] cendikiawan, ahli-ahli korporat dan tidak ketinggalan orang-orang dalam institusi keagamaan. Langkah permulaan yang diambil oleh Jabatan Mufti Selangor dengan menganjurkan Muzakarah Pakar bagi membincangkan isu jenayah sihir pada 17 Disember 2009 dan 21 Julai 2010 telah menghasilkan satu resolusi supaya kegiatan sedemikian dibanteras melalui mekanisma perundangan. Walau bagaimanapun, usaha murni tersebut kelihatan menemui jalan buntu apabila berhadapan dengan beberapa isu yang kelihatan rumit dan komplikated. Bagi tujuan membantu pihak terlibat dalam usaha mewujudkan undang-undang jenayah sihir, maka kertas kerja ini cuba mengenalpasti, menghurai dan menyelesaikan kekusutan yang timbul agar usaha-usaha yang sudah dimulakan dapat diteruskan. Sebanyak enam isu berkaitan pelaksanaan undang-undang jenayah sihir akan dibincangkan.


ISU 1: KEPERCAYAAN TENTANG KEWUJUDAN ILMU DAN AMALAN SIHIR.

Antara persoalan yang sering dibangkitkan ialah tentang kewujudan ilmu dan amalan sihir. Terdapat segelintir masyarakat yang menganggapnya sebagai cerita karut dan tidak kurang juga yang berpandangan bahawa ilmu tersebut hanya terdapat negara-negara miskin dan mundur. Realitinya, ilmu sihir adalah bersifat global, wujud dalam pelbagai aspek kehidupan masyarakat di seluruh dunia. Ia adalah antara ilmu tertua yang diamalkan dan diwarisi turun temurun semenjak bermulanya sejarah manusia hinggalah ke hari ini.[6] Para sejarawan berpendapat bahawa ilmu tersebut telah mula wujud sekitar 5000 tahun sebelum Masihi dan telah diamalkan secara meluas dalam tamadun-tamadun manusia yang terdahulu.[7] Keutuhan institusi sihir serta konsistensi yang ditunjukkan dalam penyebarannya bukan sahaja didorong oleh kehebatan yang ditunjukkan oleh tukang sihir itu sendiri, malah turut disokong oleh pemerintah[8] dan raja-raja[9] yang menaungi serta menjadikan tukang sihir sebagai tempat rujukan mereka.[10]
 

Di zaman tamadun Mesopotamia, pengaruh ilmu sihir pada adalah sangat meluas dan meliputi pelbagai aspek kehidupan serta lapisan masyarakat termasuk para pemerintah serta keluarga diraja.[11] Mereka yang mahir dalam bidang ini digelar āšipu dan bentuk sihir yang diamalkan pada zaman itu adalah berdasarkan pergerakan bintang-bintang dan planet-planet di langit.[12] Undang-undang Hammurabi turut mengandungi peruntukan berkaitan ilmu sihir. Menurut undang-undang tersebut, sekiranya seseorang menuduh seseorang yang lain mengamalkan ilmu sihir sedangkan orang yang membuat tuduhan tadi tiada bukti yang kukuh, maka tertuduh tadi akan diarahkan masuk ke dalam Sungai Suci (Holy River).[13] Sekiranya sungai tersebut menenggelamkannya, maka dia dikira bersalah dan sekiranya dia terselamat, maka orang yang membuat tuduhan tadi akan dikenakan hukuman mati.[14]
 

Tamadun Mesir pula memang dikenali sebagai tempat berasalnya segala ilmu yang aneh dan ganjil.[15] Sejarawan Yahudi, Greek dan Rom melabelkan masyarakatnya sebagai bangsa yang mahir dalam ilmu mistik.[16] Menurut Kitab Injil, upacara menilik nasib melalui pemujaan roh adalah berasal dari tamadun ini.[17] Pada zaman tersebut, ilmu sihir turut digunakan oleh pemimpin negara seperti Firaun bagi mengekalkan dan mengukuhkan kedudukannya sebagai pemerintah. Mereka menggaji ahli-tukang sihir yang hebat untuk menjadi pengawal peribadi, penasihat dan pegawai-pegawai kerajaan.[18] Malah, ada juga dikalangan raja Mesir sendiri, seperti Niktanibas, yang mempelajari dan mengamalkan ilmu sihir.[19]
 

Pengamal ilmu sihir dalam tamadun Rom dan Yunani terkenal kerana kemampuan mereka dalam melakukan perkara-perkara luarbiasa seperti melumpuhkan seseorang dengan bacaan mantera.[20] Mereka juga mampu menimbulkan permusuhan dan kekacauan dalam masyarakat dengan menyeru roh-roh orang yang sudah mati.[21] Menyedari akan bahayanya ilmu sihir, Julius Caesar telah memperkenalkan Undang-undang 12 (The Twelve Tables) yang memperuntukan hukuman bakar hidup-hidup.[22]

Di benua Asia pula, ilmu sihir disebarkan melalui negara China dan India.[23] Penulis Barat seperti Donald Harper menyatakan, semasa pemerintahan Dinasti Han, terdapat pemerintah-pemerintah yang menjadikan istana mereka sebagai lokasi perkumpulan ahli-ahli sihir.[24] Mengulas kewujudan undang-undang berkaitan amalan sihir, William Shaw pula memetik kenyataan J.J.M. de Groot dalam bukunya 'The Religious Systems of China' sebagai berkata:
The Penal Code of the Yuan (Mongol) Dynasty laid down that: "Whosoever plucks life out of a man or dismembers him with intent to procure a spectre to sacrifice to, shall be slowly carved to death with knives". Similar practices were mentioned in a Imperial Edict of 1846. [25]


Dalam Tamadun Islam, para ulama berpendapat bahawa ilmu sihir telah mula bertapak sejak dari zaman Nabi Idris a.s iaitu ketika turunnya malaikat yang bernama Harut dan Marut di negeri Babilon.[26] Perkara tentang sihir kebanyakannya disebut Al-Qur’an melalui kisah-kisah yang berlaku pada zaman Nabi-nabi sebelum kelahiran Nabi Muhammad SAW. Antaranya ialah kisah sihir pada zaman Nabi Ibrahim, Nabi Sulaiman, Nabi Saleh[27], Nabi Musa[28] dan Nabi Isa.[29] Islam mengakui kewujudan ilmu sihir tetapi melarang penganutnya dari terlibat dalam amalannya dan ia dikategori sebagai salah satu dosa besar. Hal ini dapat dibuktikan melalui ayat-ayat al-Qur’an dan hadis-hadis.[30] Islam juga menetapkan hukuman ke atas pengamal-pengamal sihir. Ini dapat dilihat melalui satu athar yang diriwayatkan oleh Bujalah r.a. bahawa pada zaman Saidina Umar r.a., bahawa beliau telah menetapkan bahawa hukuman bagi tukang sihir ialah mati:
فقتلوا ثلاث سواحر, أقتلوا كل ساحر وساحرة
Bunuhlah semua tukang sihir lelaki mahupun wanita, maka para sahabat pernah membunuh tiga orang tukang sihir.[31]


Pandangan Saidina Umar r.a. ini turut disokong oleh Saidina Uthmān r.a., Ibn Umar r.a., Hafsah r.a., Abū Mūsā r.a., Qais Ibn Asad r.a. dan tujuh tokoh ulama tabi’in. Kebanyakkan ulama Islam selepas itu juga menetapkan hukuman bunuh terhadap tukang sihir. Diantaranya ialah Imam Ahmad r.a., Imam Abū Thaur r.a., Imam Ishāq r.a., Imam Shafiiyy r.a. dan Imam Abū Hanīfah r.a.[32]

Semasa zaman Gelap Eropah, pihak gereja di Barat mengambil pendekatan mengawal kegiatan amalan sihir dari sudut keagamaan.[33] Sebagai contoh, ayat-ayat dalam Kitab Injil seperti Deuteronomi 18:11-12[34], Exodus 22:18[35], Leviticus, 20:27[36], Galatians 5:20, Revelation 21:8; 22:15; dan Acts 8:9; 13:6 menjadi justifikasi suci kepada para penganut kristian untuk menghapuskan kegiatan sihir dan pengamalnya. Ramai raja dan pemerintah ketika itu turut membantah penggunaan sihir dalam masyarakat. Antara pemerintah yang terkenal ialah Ostrogothic King Theodoric (493-526), Pope John XXII dan King James VI.[37] Menurut Martin Luther, amalan sihir pada zaman itu adalah satu perkara yang lumrah dan beliau menetapkan hukuman bakar hidup-hidup ke atas pengamalnya.[38] Hukuman seumpama itu juga termaktub dalam Kod Visigoth.

Kegiatan membanteras amalan sihir dan pengamalnya semakin memuncak dan pada tahun 1487,[39] satu buku yang terkenal mengenai pembanterasan sihir, Malleus Maleficarum atau lebih dikenali di Barat sebagai The Hammer of Witches telah ditulis oleh Heinrich Kramer dan Jacob Sprenger.[40] Pada kurun ke-16, hukuman ke atas tukang sihir mula ditambah. Statut  Henry VIII memperuntukkan hukuman mati bagi sesiapa yang menyeru atau memuja roh jahat. Akta yang paling ketat berhubung larangan penggunaan ilmu sihir diperkenalkan semasa awal pemerintahan Elizabeth I iaitu pada tahun 1563. Pewartaan undang-undang tersebut telah memberi impak besar kepada kehidupan masyarakat di Eropah. Sekitar tahun 1580 hingga 1660, bermulalah gerakan membasmi tukang sihir secara besar-besaran dan boleh dikatakan hampir seluruh Eropah dilanda gerakan yang berpusat di Jerman, Perancis dan Switzerland.[41]
 

Undang-undang yang diperkenalkan semasa pemerintahan Elizabeth I itu telah digantikan pada tahun 1736 dengan pengenalan akta baru semasa pemerintahan George II. Ia dikenali sebagai Witchcraft Act 1736.[42] Pada tahun 1951, akta tersebut pula telah dimansuhkan dan diganti dengan Fraudulent Mediums Act 1951.[43]
 

Di beberapa negeri di Australia turut mempunyai peruntukannya yang tersendiri. Antaranya ialah Seksyen 432, Bahagian XL dari Criminal Code of Queensland. Walau bagaimanapun, peruntukan ini telah dimansuhkan pada 10 November 2000 atas alasan diskriminasi agama.[44] Begitu juga dengan The Statutes Amendment and Repeal (Public Offences) Act 1991 (South Australia) dan seksyen 8 (1) (g) Tasmanian Police Offences Act 1935 dan seksyen 13 Victorian Vagrancy Act 1958.

Di negara-negara di benua Afrika, peningkatan jumlah kes pembunuhan yang dilakukan oleh orang ramai ke atas individu yang dituduh melakukan sihir menimbulkan satu kesedaran tentang perlunya satu undang-undang untuk menghalang ianya dari terus berleluasa. Antara undang-undang yang dikuatkuasakan sehingga sekarang ialah Tanzanian Witchcraft Ordinance 1928, South Rhodesian Witchcraft Suppression Ordinance 1899,[45] South African Witchcraft Suppression Act 1957, Zimbabwese Witchcraft Suppression Act 1890 dan seksyen 251 Cameroon Penal Code.


Di India, terdapat kes-kes penduduk kampung yang dituduh menjadi tukang sihir dibunuh oleh orang ramai dengan kejam. Pada 19 Julai 2005, kerajaan negeri Chhattisgarh, iaitu sebuah negeri di pedalaman India, telah meluluskan Witchcraft Atrocities (Prevention) Act 2005 bagi melindungi golongan wanita yang sering dituduh mengamalkan ilmu sihir.[46]
 

Di Arab Saudi, kerajaan telah mengisytiharkan ilmu sihir sebagai satu jenayah dan menetapkan hukuman mati bagi pengamalnya. Walau bagaimanapun, penguatkuasaan undang-undang jenayah sihir di negara itu mendapat tentangan hebat terutama dari Barat akibat ketiadaan undang-undang jenayah secara bertulis selain sistem perundangannya yang didakwa pihak Barat terlalu longgar dan tidak konsisten.[47]


Di Negara China, terdapat beberapa peruntukan undang-undang jenayah yang mempunyai kaitan dengan amalan sihir. Antaranya ialah Article 165, Part II: Specific Provisions, Chapter VI: Acts against the social order, The Criminal Law of the People’s Republic of China, yang diluluskan pada 1 Julai 1979 semasa sesi Kedua Kongres Rakyat Kebangsaan kali ke 50 yang menyatakan: 

Those who practice witchcraft for the purpose of spreading rumors or swindling people out of money and property shall be sentenced to imprisonment for not more than two years, to detention, or to surveillance. In a serious matter, the offender shall be sentenced to imprisonment for not less than two and not more than seven years.”

Di Malaysia, ilmu dan amalan sihir bukanlah suatu perkara yang asing. Bahkan hampir saban tahun, sebahagian daripada mereka percaya bahawa mereka telah menjadi mangsa dan telah mencari jalan untuk mendapatkan rawatan disamping ’menghantar balik’ sihir itu kepada tuannya’.[48] Kesedaran tentang perlunya ilmu dan amalan sihir diperangi melalui mekanisma perundangan telah pun disuarakan melalui Muzakarah Pakar pada 17 Disember 2009 dan 21 Julai 2010 anjuran Jabatan Mufti Selangor. Walau bagaimanapun, sehingga kini, tiada sebarang langkah diambil bagi menanganinya.

Dengan melihat kepada sejarah perkembangan ilmu dan amalan sihir serta kewujudan undang-undang untuk membanterasnya, maka tiada alasan bagi kita untuk mempertikaikan kewujudan ilmu sihir dalam tamadun manusia. William Blackstone pernah menyatakan:
To deny the possibility, nay, actual existence, of witchcraft and sorcery is at once flatly to contradict the revealed word of God, in various passages both of the old and new testament: and the thing itself is a truth to which every nation in the world has in its turn borne testimony, either by examples seemingly well attested, or by prohibitory laws; which at least suppose the possibility of a commerce with evil spirits.[49]




[1] Pensyarah Undang-undang di Sekolah Pengajian Islam, Kolej Antarabangsa IKIP. Kertas kerja dibentangkan dalam Seminar Undang-undang Jenayah Sihir, anjuran IKIP International College, dengan kerjasama Yayasan Pahang, Majlis Ugama Islam Pahang dan Jabatan Kehakiman Syariah Pahang pada 11 Oktober 2010 di Dewan Utama Kompleks Yayasan Pahang, Tanjung Lumpur, Kuantan.
[2] Sebagai contoh, lihat kes Sabarudin Bin Non & Ors v PP [2005] 4 MLJ 37.
[3] Sebagai contoh, lihat kes Mustafa Batcha lwn Habeba Abd Rahman [1410] JH 41.
[4] Sebagai contoh, lihat kes Safura Bte Ya'cob v Saripah Raziah Bte Mustafa [2003] MLJU 9.
[5] Sebagai contoh, lihat kes Juraimi Bin Husin v PP, Mohd Affandi Bin Abdul Rahman & Anor v PP [1998] 1 MLJ 537, dan kes Dato Mokhtar Bin Hashim & Anor v PP [1983] 2 MLJ 232,
[6] Abd Razzak Naufal, 1982, Sihir Tarut…Harut…Marut, Singapura, Percetakan Nasional, hlm. 5.
[7] Abd Razzak Naufal, 1982, hlm. 7. Lihat juga cUmar Sulaymān Al-‘Ashqar, 2002, clam al-sihri wa al-shawazah, Edisi ke 4, Jordan, Dār Al Nafā’is, hlm. 19.
[8] Walter Farber, 1995, Witchcraft, magic and divination in Ancient Mesopotamia, dlm. Jack M. Sasson (pnyt.), Civilizations of the ancient near East, Edisi III, Bahagian 8 (Religion & Science), New York, Charles Scribner’s Sons, hlm. 1902.
[9] cUmar Sulaymān Al-‘Ashqar, 2002, hlm. 20.
[10] Ibrahīm Muhammad al-Jamal, 1403H, Al-sihr: Dirāsah fī zilāli al-qisasi Al-Qur’āni wa Al-sīrah Al-nabawiyyah, Kaherah, Maktabat Al-Qur’ān, hlm. 35.
[11] Walter Farber, 1995, hlm. 1902.
[12] Para sarjana Islam berpendapat bahawa ilmu sihir berasaskan pergerakan bintang (yang juga dinamakan sihir Bani Kaldan) ini sangat hebat dan antara kategori sihir yang terkuat. Lihat K.H.M. Ali Usman, 1979, Manusia jin mengganggu ketenteraman, Jakarta: Penerbit Bulan Bintang hlm. 45. Lihat juga cUmar Sulaymān Al-‘Ashqar, 2002, hlm. 18.
[13] Code No 2:“If any one bring an accusation against a man, and the accused go to the river and leap into the river, if he sink in the river his accuser shall take possession of his house. But if the river prove that the accused is not guilty, and he escape unhurt, then he who had brought the accusation shall be put to death, while he who leaped into the river shall take possession of the house that had belonged to his accuser.L.W. King, 1910, http://www.wsu.edu/~dee/MESO/CODE.HTM [9 Disember 2009].
[14] Walter Farber, 1995, hlm. 1898.
[15] Naomi Janowitz, 2001, Magic in the Roman World: Pagan, Jews and Christians, London: Routledge, hlm. 13.
[16] E.A Wallis Budge, 1988, Egyptian Magic, London, Arkana, hlm. 4.
[17] Naomi Janowitz, 2001, hlm. 13.
[18] cUmar Sulaymān Al-‘Ashqar, 2002, hlm. 19-20
[19] Ibrahīm Muhammad al-Jamal, 1403H, hlm. 36. Lihat juga cUmar Sulaymān Al-‘Ashqar, 2002, hlm. 23
[20] Eric Maple, 1973, Witchcraft: The story of man’s search for supernatural power, London: Octopus Books, hlm. 28.
[21] K.H.M. Ali Usman, 1979, hlm. 51.
[22] Geoffrey Scarre, 1987, Witchcraft and magic in 16th and 17th century Europe, London, MacMillan Education Ltd, hlm. 13, Kippenberg, H., 1995, Magic in Roman Civil Discourse: Why rituals could be illegal, hlm. 149, dlm. M. Meyer & P. Mirecki (pnyt.), Acient magic and ritual power, Leiden, Brill, hlm. 137-163.
[23] K.H.M. Ali Usman, 1979, hlm. 51.
[24] Donald Harper, 1987, Magic in East Asia, dlm. Lawrence E. Sullivan (pnyt.), Hidden truths: magic, alchemy and the occult, New York, MacMillan Publishing Company, hlm. 97-98. 
[25] J.J.M. de Groot, The Religious Systems of China, Book 2, Vol. 5 (3), t.trk, t.tp., hlm. 873.
[26] Muhammad Muṣṭafā al-Hadīdī Al-Thair, 1987, Penyuluh Arwah, Jakarta: Pustaka Amani, hlm. 101.
[27] Al-Qur’ān, al-Syucarā’ 26:153
[28] Al-Qur’ān, al-Baqarah 2:102, al-Acraf 7: 108, 111, 115 & 125, Yūnus 10: 76-81, Tāaha 20: 57,58, 66, 69, 70, 72, al-Isra’ 17: 101, al Syucar’a 26: 32, 40, 41, 44, 49, Surah al-Naml 27: 13, al Qaa 28: 36 & 48, al-Ghāfir: ayat 24, al-Zukhruf 43: 49, al-Dhariat 43: 30.
[29] Al-Qur’ān, al-Mā’idah 5:110
[30] Lihat ahīh al-Bukhāri, Kitāb al-Hudūd, Bab 44, Hadis no. 33, Abdul Basir Mohammed, 1999, Amalan sihir & ayat-ayat al Qur’an: Perbezaannya serta kesannya terhadap amalan perubatan, Kuala Lumpur: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, hlm. 25. Yūsuf al-Qarawiyy, 1969, al-Halāl wa al-harām fi al-Islām, Damsyiq, Masyūrat al-Maktab al- Islāmiyy, hlm. 232, Al-Nawawiyy, hahīh Muslim, 1924, juz 14, hlm. 109
[31] Muhammad Muṣṭafā al-Hadīdī Al-Thair, 1987, hlm.  9. Lihat juga Abd Basir Mohammed, 1999, hlm. 9.
[32] Abū cAbdullāh Muhammad b. Ahmad al-Ansāriyy al-Qurubiyy, 1387H/ 1967M, al-Jamīcu li ahkām al-Qur’ān, Kaherah, Dār al-Kitāb al-cArabiyy li al-Tibācah wa al-Nashri, hlm. 437-438.
[33] Richard Kieckhefer, 1990, Magic in the middle ages, Great Britain: Cambridge University Press, hlm. 177.
[34]Wizards thou shalt not suffer to live”
[35] "Thou shalt not suffer a witch to live"
[36] "A man or woman in whom there is a pythonical or divining spirit, dying let them die: they shall stone them: Their blood be upon them",
[37] Richard Kieckhefer, 1989, hlm. 179
[38] Susan C. Karant-nunn & Merry E. Wiesner-Hanks, 2003, Luther on women: A sourcebook, Cambridge, Cambridge University Press, hlm. 228. Lihat juga hlm. 236: "One should show no mercy to these [women]; I would burn them myself, for we read in the Law that the priests were the ones to begin the stoning of criminals."
[39] Jolly, Karen Louise, 2002, Witchcraft and magic in Europe: The middle ages, Philadelphia, University of Pennsylvania Press, hlm. 239.
[40] Russell, Jeffrey Burton, 1972, Witchcraft in the middle ages, Ithaca, New York, Cornell University Press, hlm. 230.
[41] Jolly, Karen Louise, 2002, hlm. 194.
[42] Stuart Gordon, 1993, The Encyclopedia of Myths & Legends, London: Headline Book Publishing Plc, hlm. 499.
[43] Anon, t.th.,  Fraudulent Mediums Acts 1951 (c.33), http://www.statutelaw.gov.uk/ content.aspx?ActiveText DocId=1100678 [11 Disember 2009]
[44] Anon, t.th, Paganism In Australia, http://www.janih.com/lady/laws.html [11 Jun 2009].
[45] Menurut Emmet V. Mittlebeeler, hukuman yang dikenakan kepada ordinary diviner ialah denda 100 pounds, atau penjara dengan atau tanpa kerahan tenaga untuk tempoh tidak melebihi 3 tahun, atau hukuman rotan tidak lebih 20 kali sebatan, atau mana-mana dua atau lebih dari hukuman yang diperuntukan. Manakala bagi professional diviner, hukuman yang dikenakan jika sabit kesalahan ialah denda sehingga 205 pounds, atau penjara dengan atau tanpa kerahan tenaga untuk tempoh tidak melebihi 7 tahun, atau hukuman rotan tidak lebih 36 kali sebatan, atau mana-mana dua atau lebih dari hukuman yang diperuntukkan. Sila rujuk Emmet V. Mittlebeeler, 1976, African custom and Western law: The development of the Rhodesian criminal law for Africans. New York: African Publishing Company, hlm. 142.
[46] Anon, t.th, India Human Rights Reports 2006, http://www.achrweb.org/reports/india/ AR06/chhattisgarh.htm [1 Disember 2009].
[47] Dalam satu artikel yang disirkan dalam laman web msnbc bertajuk Saudi Arabia to execute woman for 'witchcraft': Human rights group appeals to Saudi king to stop execution di http://www.msnbc.msn.com/id/ 23162712/ [10 Disember 2009], hakim yang membicarakan kes Fawza Salih tidak memberikannya peluang untuk Fawza membuktikan dirinya tidak bersalah atas satu dakwaan yang tidak mempunyai asas di sisi undang-undang. Kes ini juga mendedahkan kelemahan sistem perundangan Islam Arab Saudi dari segi undang-undang keterangan yang longgar, ketidakhadiran peguam dan hukuman yang bergantung kepada budibicara hakim. Untuk keterangan lebih lanjut, sila rujuk Heba Saleh, 14 Februari 2008, Pleas for condemned Saudi 'witch', http://news.bbc.co.uk/2/hi/ 7244579.stm  [10 Disember 2009].
[48] William Shaw, 1975, Aspects of Malaysian magic, Kuala Lumpur: Muzium Negara, hlm. 49.
[49] Morrison, Wayne, 2001, Blackstone’s commentaries on the laws of England, Vol IV, London, Cavendish Publishing Ltd, hlm. 47.

Isnin, 11 Oktober 2010

Sakit

Assalamualaikum,

Sakit bunyinya pun dah tak sedap nak sebut,apatahlagi kalau terkena,dari semenjak berat badan 2.5 kg hinggalah ke berat 98 kg,belum pernah  walau sekali,aku dengar orang menangis penuh kegembiraan apabila ditimpa sesuatu yang menyakitkan.Biasa kita dengar ialah susulan sumpah seranah,bercampur maki hamun.malah time berat ketika 14 ke 20 kg dulu,pernah aku tengok bagaimana sorang lelaki  separuh usia,menetak tiang rumahnya sendiri,dek kerana kepala terantuk kepala bendul rumahnya.malah lebih sadis,ada seorang pemuda sanggup membelitkan(simpul) kepala angsa yang  membuat bising dibawah rumah  ketika pemuda tersebut sedang sakit gigi.kalau tak kerana sakit tobat lahum mereka tu takkan  bertindak seganas itu.

Atas hujjah padu tu la,aku berani kerat jari(kambing hehehe) takkan ada ada spesis yang jenis minta supaya dirinya sakit,takkan ada punya turrKalau la ada yang munajat siang dan malam nak sakit..hmmm tak tahula nak kata apa.Tanyalah pada mat rempit sekalipun,mereka juga hakikatnya takut sakit,mereka bawak motor laju tu,tujuannya kalau jatuh terus mati,takde la sakit kena ganyah dek batu tar tu,hujjah yang mereka bawa,kalau bawak motor perlahan,jatuh payah nak mati,terpaksa merana dulu dalam wad ,silap-silap bila sembuh kena usung pulak parut kehulu ke hilir,tu belum lagi yang bawa kaki sebelah,tangan takleh bengkok,mahupun yang takde telinga.Mereka kata kalau laju zapppp terus gol.malah kalau merempi tdi highway,kalau mati  pun,mati dijalan yang lurus.kalau gitu ramailah pemuda rempit kita yang telah terkorban dijalan yang lurus..yerrr pehhhh ,highway memang jalan lurus daa..

Maknanya sakit memang cuba dielak,dimusuhi malah ditakuti sangat,malah ramai takmo gi hospital kerana takut sakit dicucuk jarum..cehh.tapi pernahkah kita renung sejenak,apa itu sikap yang murni lagi amat sivik untuk kita pegangi?Sedarkah kita bahawa sakit itu,sesungguhnya satu nikmat,yang tiada tolok bandingnya.Bayangkan hidup tanpa rasa sakit,mahu rasanya tiapa hari kita tengok orang dapur memasak,main pangan tangan je,senduk,sudu dan lainya tak mainlah..alih-alih tengok tangan mengelembung cam kena cacar..tapi apa kisah,tak sakit maa..mahu rasanya tiap pagi hirup teh panas atau milo sekali tuang je kedalam mulut takyah tiup-tiup dah..bayangkan peniaga goreng pisang membulak balik pisangnya main celup tangan je..dan lebih aksi lagi..kalau ada yang hirup terus dari cerek air yang sedang mengelegak..

Lebih sadis lagi,tanpa rasa sakit kita tak payah pakai selipar atau kasut,tahu-tahu raya tahun depan,kat dalam masjid,tengok tapak kaki dan tinggal sekeping..haus abih pastu lubang sana sini,dan ada pulak paku terlekat kat kaki...dan bagaimana pulak kalau kita kena tembak?langgar?main mercun terbakar kat tangan?sure kita tak sedar pun saban hari jari kita hilang satu demi satu,alih-alih waktu nak akad nikah yang tinggal cuma tapak tangan je pengsan kang tukang nikah tu.

Bayangkan jugak kalau kita tak rasa sakit terkerat kaki waktu menebas lalang.masa cucuk dek misi,tak rasa apa-apa lada masuk atau lebih parah kalau kepala kita penuh dek paku,duri,lidi basikal dan apa saja,sebab nya..kita tak sedar semua tu ada kerana kita tak rasa sakiiiiiit. pun,Pendek kata kalau nak senarai kan semuanya..sampai tahun depan lum tentu habis cerita ni heheheh.

Moralnya disini,supaya kita menghargai nikmat sakit,banyak hikmah disebalik rasa sakit tu,cepat-cepat hentikan sifat merungut kerana sedikit kesakitan yang adtang,memanglah sakit datang macam ribut tapi bila pergi macam siput punyalah lambat,,dan yang lebih penting hargailah waktu sihat kita semua sebelum datang waktu sakit,amboi..pandainya nasihat orang  heheheheh,adulah..sakitnya pinggang duk depan PC ni..isk isk isk..ok jumpa lagi..adula tengah sakit ni....