Khamis, 27 Ogos 2009

Sebatan Antara Syarak Dan Undang-Undang-1

Salam Ramadhan,


Sebat merupakan jenis hukuman utama dalam Undang-Undang Jenayah Islam.Jika diteliti kita boleh bahagikan kepada dua bahagian:-1-Sebat dalam hudud 2.Sebat bagi kesalahan ta`zir.
Bila disebut hudud ianya suatu hukuman yang telah ditetapkan oleh Allah(lihat al-Talwih ala al-Taudih li Taftazani,j2,ms 151),manakala ta`zir hukuman yang tidak ditetapkan oleh Allah,maknanya hukuman yang ditetapkan bagi pengajaran keatas kesalahan(dosa)selain daripada hukuman had/hudud dan kaffarah(lihat Mughni Muhtaj 4,190),dan ianya tertakluk pada budibicara pemerintah dalam menetapkan hukuman bagi memberi pengajaran(YA Datok Asri :Kaedah Hukuman Sebat.JH xx11 2006/ms 02).


Dalam Uqubah Hudud sebat adalah hukuman mandatori bagi tiga jenis kesalahan:-

1) Zina: 100 kali sebatan bagi kes ghair muhson(belum kahwin/Rujuk Surah Al-Nur:2).

2) 80 kali sebatan dalam kes Qazaf(menuduh seseorang berzina tanpa saksi yang cukup/An-Nur:4))

3) 40 sebatan/80 sebatan bagi peminum arak.(Hadis Muttafaqun Alaih:Syarah Bulughul Maram,Abdullah Bin Abd Rahman AlBassam, Juz 6:352/hadis No 1078)


Disamping itu juga bagi kesalahan ta`zir,boleh juga dikenakan sebatan mengikut sebagaimana dikanunkan keatas apa jua kesalahan yang difikirkan sesuai dengan seksaan sebat.(lihat Akta Kesalahan Jenayah Syariah Negeri-Negeri)

Sebatan Dalam kes Ta`zir.

Hukuman sebat dalam kes ta`zir,adalah disandarkan dari sumber berikut:

1)Al-Kitab-Surah An-Nisa`:34) Hukuman kepada isteri yang nusuz.
2)Al-Sunnah-Hadis Riwayat al-Bukhar/Muslimi-..Janganlah kamu menyebat lebih dari sepuluh sebatan melainkan dalam kes had dari had-had Allah
3.)Ijmak Sahabat Mulia atas pensyariatan hukuman ta`zir.
4.)Aqal-keluasan kepada hukuman yang yang telah ditetapkan bagi tujuan pencegahan.Ta`zir adalah hukuman yang diwajibkan dalam kes-kes yang bukan kes had dan kaffarah.(al-Mufassal J5:446).


Kaedah Sebatan Mengikut Perbahasan Fiqh.
Kita cerita dulu dalam 3 kesalahan hudud.

Alat:Ulamak sepakat alat yang digunakan untuk sebatan dalam keslahan hudud selain meminum arak adalah `al-sawt`(cemeti-alat dibuat dari kulit dipintal/tidak dipintal) .Kata Ibnu Qudamah:Sesungguhnya sebatan adalah dengan cemeti,tidak kami ketahui adanya perselisihan pendapat dikalangan ilmuan tentang perkara ini melainkan dalam kes munum arak(Rujuk Dr Asraf Hasyim JS:Ms 02/Ibnu Qudamah:al-Mughni:10/333/al-Hawi al-Kabiir:13/435)
Bagi peminum arak,ulamak mempunyai pandangan yang berbeza mengenai alat yang digunakan bagi sebatan.

Jumhur:Hanafi/Maliki/Sebahagian Syafie dan Hanbali:Alat tersebut cemeti sahajas ama seperti kes hudud lain.Alasan/Dalil Hadis Riwayat Abu Daud dan Al-Tirmizi:
Sesiapa yang minum arak,maka sebatlah ia...)lihat Syarah Bulughul Maram Bab hadd bagi Munum Arak).arahan sebat diatas adalah adalah umum(tanpa sebut alat sebatan)Oleh yang demikian alat sebatan adalah dirujuk kepada alat sebatan yang dipakai dalam kes zina/qazaf.Oleh yang demikian alat tersebut adalah al-sawt`/

Pandangan ini ditolak oleh sebahagian ulamak dengan menyatakan,dalam kes minum arak terdapat hadis sahih yang menyebut tentang alat penyebat yang lain selain cemetai.pandangan muktamad mazhab syafie menyatakan selain cemeti,alat lain seperti hujung kain(atraf al-thiyab).sepatu(al-ni~al) dan pelepah tamar(al-jarid).Pandangan ini didasarkan dari Hadis dari Abu Hurairah r.a-
`bahawa seorang lelaki yang meminum khamar dihadapkan kepada Rasulullah s.a.w,beliau bersabda pukullah dia,lalu abu Hurairah menjelaskan: diantara kami ada yang memukul dengan tangan,ada dengan sepatu dan ada dengan pakaian.(Riwayat Muslim).
(lihat Syarah Bulughull Maram j6:382)
Pandangan ini juga disokong oleh sebahagian ulamak mazhab hanbali.

Ibnu qudamah ada memberi komentar hal ini:Hadis diatas adalah diperingkat awal hukuman sebat keatas peminum arak,selepas dari itu telah sabit amaln dari Rasulullah dan para sahabat baginda menjalankan sebatan dengan menggunakan cemeti.(Dr Asraf Hasyim/Al-Mughni).

Tarjihan:

Pendangan yang terkuat,hukuman selain cemeti bagi peminum arak adalah diterima pakai,tidak ada petunjuk hukuman tersebut dimansukhkan.Bagi mereconcilekan pandangan ini,kedua jenis alat:cemeti dan lainya adalah diterima pakai.Namun begitu bagi tujuan uniformiti,alat sebatan cemeti(dibaca:rotan) perlu diutamakan tanpa menafikan alat-alat lain.

Spec Alat Sebatan.
Sekiranya digunakan rotan/cemeti dan seumpamanya,maka hendaklah rotan itu sederhana ukuranya.tidak terlalu muda atau tua,tidak berbuku-buku atau pecah,bagi tujuan tidak mencederakan atau melukakan pesalah/

Antara hadis yang menerangkan tentang spesifikasi ini ialah:

Rasulullah telah diberikan cemeti lama untuk menyebat penzina,lalu baginda menolak ,lalu dibawa cemeti baru yang masih ada lebihan cebisan atau lebihan,baginda juga menolak,lalu dibawa cemeti yang tidak terlalu lama dan baru,lalu baginda menyebatnya dengan cemeti tersebut.

Amalan Sahabat:
Saidina Omar Al-khattab akan meminta cemeti yang tidak terlalu lama dan baru bagi tujuan menyebat pesalah.

Anas Bin Malik pernah diarahkan menyediakan cemeti pada zaman saidina Omar,lalu beliau membuat cemeti tersebut dan membuang segala lebihan serta dihimpitkan diantara dua batu untuk melembutkanya.(Dr Asyraf Hasyim JS 2000) lihat juga Sunan al-Kubra lil Al-Baihaqi 8/326. al-Muwatta 4 146.

Hayunan Sebatan
sambung....

2 ulasan:

yati berkata...

menunggu sambungan seterusnya,dpt upgrade knowladge, syukran tuan..

TJ berkata...

InsyaAllah akan di sambung jika ada kelapangan,tq Yt