Sebelum tulis lanjut,nak habaq sat:-
1.Aku bukanya mahir berbahasa Arab samada fusha atau ammiah.
2.Ammiah(pasar)penting untuk berinteraksi,manakala urusan rasmi sebaliknya.
3.Tulisan sekadar refresh apa yang sudah dipelajari dan dipraktikan supaya
tidak guyub heheheh.
4.Komentar berbetuk kutukan mahupun kritikan membina dan meruntuh adalahdialu-alukan.
5.Bagi pelajar di sana,fusha adalah keutamaan/ammiah adalah kegunaan harian.
6.Aku tulis arab dalam huruf rumi je ni.
Tulisan ini berdasarkan kepada beberapa penulisan dari buku-buku kecil,risalah dan secara pendengaran(tv/radio/juga masa bermuamalah dengan mereka.
Kaedah 1.
Penambahan huruf (ba) diawal feel(verb) mudhari`.
Ianya memberi impak perbuatan sedang berlaku(present continues tense)/biasa dilakukan setiap ketika.Penggunaan hanyalah bukan bersifat keseluruhan feel.Sebutan awalan dengan baris bawah(kasrah).
Contoh 1:izzay bitifham eddars wa enta nayim-camne nak faham pelajaran kalau engkau asyik tido je..
Contoh 2:elkumsaari yiwizza`tazakir fil utubis-konduktar sedang agih-agihkan tiket dalam bas.
Kaedah 2.
Penambahan huruf (ha) pada awalan feel mudhari`,bagi maksud akan datang(future tense),sama penggunaan huruf (sin)dan (saufa) dalam kaedah fusha.Sebutan samar antara kasrah dan fathah.
Contoh.1.eddoktor haiyistarih suwayya-Dr akan berehat sekejap.
Contoh 2.Henaruh al-Gamiah bukrah -kita akan pergi ke univ esok.
Kaedah 3.
Menambah huruf (syin) sukun(mati)dihujung feel madhi/mudari`dan (manafiayah) diawalanya.
Contoh 1.: ma andisy fulus,ma akaltusy minimbarih-aku takde pitih,tak makan dari
dari semalam lagi.
Contoh 2.: ana ma fahimtisy maudhu` da-aku tak faham setarang(bahasa nganu)tajuk ni.
Kaedah 4.
Mwnambah kalimah (misy/musy) sebelum kata nama atau kata kerja.
Contoh 1:ehna misy fahmien kholish min hagah di-kami tak reti langsung tentang benda
ni.
Contoh 2:ana musy bahibbi/ak-aku tak cinta kamu/laki/pompuan.
Kaedah 5.
Huruf (qaf) ditukar jadi huruf (hamzah)/huru (fa) dengan (ba)/huruf (tha)dengan (ta)/zhot dengan dhot/huruf (jim) dengan huruf (g) dalam sebutan.
Contoh 1:Yabni..Um(qum)wa_ra`(wa iqra`)kitabak-anakku bangun dan bacalah buku tu.
Contoh 2:Ehna aktar min talata(thalathah)-kami ni lebih dari 3 orang.
Contoh 3:hafdhu(haafizu)ala wudhuk fil utubis-jaga wuduk kamu dalam bas.
Contoh 4:el-mabani bainah dharifah(zoriifah) giddan(jiddan)-bangunan tu kelihatan
sungguh cantik.
Kaedah 6.
Perubahan kalimah bersifat perintah/pertanyaan
Contoh 1: Eih ra`yak fil maudhu` da?apa pandangan kau ttg topik ni?
Contoh 2: ismek eih ya basya-sapa namu encik?
Contoh 3: Izzai sihhatak nahardah?camne mu hari ni?.
Contoh 4: Wisy syak zai amar(qamar)-wajahmu umpama bulan.
sambung.........
Ruj:
Dailek Arab Mesir-Mohd Fadzil Bin Mat Asar-Terbitan PMMRAM
Ngomong amiyyah yuk-Gamajatim-
Wikipedia-Egyptian Language
2.Ammiah(pasar)penting untuk berinteraksi,manakala urusan rasmi sebaliknya.
3.Tulisan sekadar refresh apa yang sudah dipelajari dan dipraktikan supaya
tidak guyub heheheh.
4.Komentar berbetuk kutukan mahupun kritikan membina dan meruntuh adalahdialu-alukan.
5.Bagi pelajar di sana,fusha adalah keutamaan/ammiah adalah kegunaan harian.
6.Aku tulis arab dalam huruf rumi je ni.
Tulisan ini berdasarkan kepada beberapa penulisan dari buku-buku kecil,risalah dan secara pendengaran(tv/radio/juga masa bermuamalah dengan mereka.
Kaedah 1.
Penambahan huruf (ba) diawal feel(verb) mudhari`.
Ianya memberi impak perbuatan sedang berlaku(present continues tense)/biasa dilakukan setiap ketika.Penggunaan hanyalah bukan bersifat keseluruhan feel.Sebutan awalan dengan baris bawah(kasrah).
Contoh 1:izzay bitifham eddars wa enta nayim-camne nak faham pelajaran kalau engkau asyik tido je..
Contoh 2:elkumsaari yiwizza`tazakir fil utubis-konduktar sedang agih-agihkan tiket dalam bas.
Kaedah 2.
Penambahan huruf (ha) pada awalan feel mudhari`,bagi maksud akan datang(future tense),sama penggunaan huruf (sin)dan (saufa) dalam kaedah fusha.Sebutan samar antara kasrah dan fathah.
Contoh.1.eddoktor haiyistarih suwayya-Dr akan berehat sekejap.
Contoh 2.Henaruh al-Gamiah bukrah -kita akan pergi ke univ esok.
Kaedah 3.
Menambah huruf (syin) sukun(mati)dihujung feel madhi/mudari`dan (manafiayah) diawalanya.
Contoh 1.: ma andisy fulus,ma akaltusy minimbarih-aku takde pitih,tak makan dari
dari semalam lagi.
Contoh 2.: ana ma fahimtisy maudhu` da-aku tak faham setarang(bahasa nganu)tajuk ni.
Kaedah 4.
Mwnambah kalimah (misy/musy) sebelum kata nama atau kata kerja.
Contoh 1:ehna misy fahmien kholish min hagah di-kami tak reti langsung tentang benda
ni.
Contoh 2:ana musy bahibbi/ak-aku tak cinta kamu/laki/pompuan.
Kaedah 5.
Huruf (qaf) ditukar jadi huruf (hamzah)/huru (fa) dengan (ba)/huruf (tha)dengan (ta)/zhot dengan dhot/huruf (jim) dengan huruf (g) dalam sebutan.
Contoh 1:Yabni..Um(qum)wa_ra`(wa iqra`)kitabak-anakku bangun dan bacalah buku tu.
Contoh 2:Ehna aktar min talata(thalathah)-kami ni lebih dari 3 orang.
Contoh 3:hafdhu(haafizu)ala wudhuk fil utubis-jaga wuduk kamu dalam bas.
Contoh 4:el-mabani bainah dharifah(zoriifah) giddan(jiddan)-bangunan tu kelihatan
sungguh cantik.
Kaedah 6.
Perubahan kalimah bersifat perintah/pertanyaan
Contoh 1: Eih ra`yak fil maudhu` da?apa pandangan kau ttg topik ni?
Contoh 2: ismek eih ya basya-sapa namu encik?
Contoh 3: Izzai sihhatak nahardah?camne mu hari ni?.
Contoh 4: Wisy syak zai amar(qamar)-wajahmu umpama bulan.
sambung.........
Ruj:
Dailek Arab Mesir-Mohd Fadzil Bin Mat Asar-Terbitan PMMRAM
Ngomong amiyyah yuk-Gamajatim-
Wikipedia-Egyptian Language
15 ulasan:
tuan, klu tak silap perkataan limaza yg bermaksud kenapa duganakan sebagai `lish' ye tak?
camne nak wat ayat "kenapa kerja hang tak siap2 lagi ni?" hehehe.
shima, kalau tak silap akak, lish tu tak de..
contoh..
"Hello, Shima maujud au lish?" :)
betul ke tak, Tuan?
li eih-sebut leih-sebab apa-hehhee
sya ada tanya kwn dia kata ada gun, kak.emm dlm buku bhasa loghat sana ada gak tulis `lish', `ish..'
selalu guna pe kat sana kak untuk soalan mengapa ni?
Tuan, agaknye li eih tu dp lish ke?
sorry spelling error - katanya sana ada guna perkataan lish tu.
"kenapa kerja hang tak siap2 lagi ni?" bunyinyer begini 'ma takmalish (tidak lengkapkan) shagal (kerja) leih?(mengapa)' intonasi 'leih' tu dinaikkan sikit supaya terserlah kebengisan arabnya hahahah! nak real lagi kene makan kuaci sama shai nak nak baru betul telonya
'lish' tu adalah gabungan li+shai'in
ma indakshi sagair?
ma indish walahagah...ههههههههه
leh kdaa..ya gamaah..هههههههه
tuan, nak mumarasah ammiyah dekat facebook la, ramai orang arab mesir, invite je..هههههههه
YT jemput Us Abu Razeen...cayaq ammiyyah tu
Betul.Tn Abu Razeen fasih bab ni..tanya je la
hehehe..jumpo dah..
:).tenkiu la tuan tlg buat ayat tuh.dah paham dah pengunaan perkataan tuh.nanti kena pi beli kuaci dulu baru bleh ckp mcm pak mak arab sana tu hehehe.
bukakle kelas online..leh gak belajaq :)
Setuju, kalau buka kelas online.
Akak baca ni macam tikus tengok besilah. Tak boleh join.
Terima kasih atas maklumat menarik
Catat Ulasan