Sejarah Undang-Undang Islam di Thailand.
Ini adalah editan dari catatan Dr Ahmad Omar Chapakia-Univ Yala
(Beliau membentangkan kertas ini di Multaqa Sultan Ahmad Shah di KIPSAS beberapa tahun dulu).
Dasar perluasan kuasa Kerajaan Thai meluas ke beberapa wilayah di selatan negara itu .Wilayah-wilayah yang diduduki majoriti umat Islam/Melayu seperti Patani,Yala,Narathiwat dan Satun telah berjaya dikuasai.Masyarakat yang sudah pasti mempunyai perbezaan latarbelakang agama,budaya dan sejarah dengan majoriti masyarakt Thai yang kebanyakan beragama Buddha membawa satu jurang pemisah yang besar disana.Kawasan selatan ini begitu sensitif dari segi politik kepada pemerintahan Kerajaan Thai.Oleh yang demikian,dengan sistem Monarki mutlak telah membenarkan umat Islam di 4 wilayah ini menggunakan Undang-Undang Keluarga dan Pesaka Islam.Peraturan tersebut mula digunakan dari tahun 1901 lagi.Jawatan Tok Kali(qadhi) atau dipanggil Dato` Yutitham bertindak sebagai Hakim.walaubagaimanapun pada zaman Phibun Songkram Thai melaksanakan dasar `penyatuan budaya`,maka undang-undang tersebut dimansuhkan (1943)termasuklah jawatan Dato` Yutitham.Ekoran pemansuhan itu ketegangan telah berlaku di 4 wilayah tersebut sehinggalah Kerajaan Deemokrasi mengambil alih pentadbiran(1945) dan peraturan mengenai Pentadbiran Institusi Islam(Praracha Bnayat Sasanupatham Fai Islam) diluluskan.Kemudian kerajaan juga meluluskan semula undang-undang mengenai keluarga dan juga pesaka untuk digunakan di 4 wilayah tersebut.Jawatan Dato` Yutitham dihidupkan semula dengan melantik dua orang Dato` Yutitham di 4 wilayah itu.Dasar Kerajaan Khuan Apaiwomg itu dengan pimpinan Pridi Panomyon sebagai Pusamrech Rachakan Taen Paraong(penganti raja)akhirnya meredakan ketegangan di 4 wilayah tersebut.Di situlah bermulanya jawatan Chularachamontri(Ketua Agama Islam),diikuti kemudianya bebrepa badan-badan rasmi seperti Kamakan Islam Haeng Pratet Thai(Komiti Ilsam Pusat) dibawahnya Kamakan Islam Prachan Changwad(Komiti Islam Wilayah atau majlis Agama Islam Wilayah) Kamakan Islam Pracham Masjid(Komiti Islam Masjid).Pada tahun 1945 Chularachamontri pertama telah dilanti iaitu Chem Promyong(Haji Syamsudin).Perlantikan ini memberi peluang perlaksanaan undang-undang dapat dilaksanakan dsengan berkesan dalam mengatur sistem kehidupan di 4 wilayah.
Pimpinan haji Syamsudin tidak lama,dua tahun selepas itu (1947)beliau ditangkap dan dibunuh secara misteri kerana membuat tuntutan bersama ahli komitinya untuk menjadikan 4 wilayah tersebut diurustadbir sepenuhnya oleh umat Islam.Antara tuntutanya-
1-Hasil mahsul-dari 4 wilayah hendaklah digunakan bagi perbelanjaan pembangunan 4 wilayah ini.
2-Mewujudkan Mahkamah Syariah secara berasingan
3-Penggunaan bahasa Melayu dalam urusan pentadbiran.
4-Membenarkan Majlis Agama Islam menggubal undang-undang pentadbiran sendiri.
5-80% pegawai yang berkhidmat di 4 wilayah terdiri dari orang islam.
Sejak dari penangkapan pembunuhan tersebut bermulalah ketegangan sampai ke hari ini,Ketua-Ketua Komiti Islam 4 wilayah tidak lagi secara terbuka bergiat dalam hal olitik melainkan menumpukan pada pentadbiran Agama Islam dengan kuasa yang sangat terbatas,hinggalah ke era 90an dimana Wan Mohamad Nor Matha dilantik sebagai speaker Parlimen dan berjaya membawa perubahan dengan meluluskan Undang-Undang Pentadbiran Institusi Agama Islam 1997(memeperincikan lagi undang-undang sedia ada )Dalam peraturan inilah perlantikan Ketua Agama Islam(Chularachamontri) adalah mesti diplih dikalangan yang mendapat persetujuan umat Islam di 4 wilayah sebelum diangkat kepada Kerajaan Thai.Pada tahun 1999 Haji Shahabuddin(Sawad Sumalyasak) telah dipilih sebagai Chulacharamontri.Beliau seorang ulamak hebat mahir berbahasa Thai,Arab dan Melayu.Di bawahnya ,Komiti Islam Pusat,Komiti Islam wilayah(Majlis Agama-badan inilah yang bertindak antara lain menguruskan soal nikah cerai umat Islam,dan menguruskan soal perlantikan wali hakim dan lain-lain.Badan terakhir Komiti Islam Masjid.
Pentadbiran Kehakiman di 4 wilayah...tbc
Tiada ulasan:
Catat Ulasan