Selasa, 1 Disember 2009

Tok Guru..................

Salam semua.

Pada mulanya aku nak menulis sambungan cerita Mazhab Imam Malik tu,tapi tetiba tergerak pulak nak cerita sedikit bab tok guru ni.Mungkin timbul pertanyaan,tok guru mana pulak ni?hai Tok Guru mana lagi kalau bukan Tok Guru Nik Aziz la(TGNA).Gelaran TG tu dah sinonim dengan beliau dari dulu,kini dan akan datang.

Apa pulak nak cerita hal parti politik ni? taklah,aku bukan nak cerita dari sudut beliau sebagai figur politik atau figur MB,tapi nak kabo atau royak kat demo semua,cerita kaitan diri aku yang kerdil ni dengan TG kesayangan kawan dan lawan ni.Salah ke?dont get me wrong aa...heheheh fuh meleleh budu bila kkecek omputih hehehehe.Bab parti politik ni aku sendiri pun pening dibuatnya.Kita tolak tepi hal hizbiyyah ni semua.

Aku bukan anak Kelantan,tapi kaitan aku atau catatan diari hidup aku takkan lepas dari catatan kehidupan di Negeri Kelantan.Atuk aku dulu ngaji pondok kat Kelantan,pondok mana?aku kurang pasti,ayah aku dulu pun memondok kat Kelantan jugak..malah separuh orang kampung aku,Kelantan lah destinasi memondok selain dari Negeri Kedah Darul Aman....tu hebatnya dua negeri ni.


Catatan dairi kehidupan aku di negeri CSWK ni bermula seawal tahun 80an...waktu itu ayahanda ku baru saja pergi mengadapIlahi,maka disaat itu aku dibiayai oleh abang sulung aku yang baru saja keluar UKM dan bekerja di Ipoh.Bilamana dia` perintahkan`aku untuk belajar di Kelantan(Maahad Muhammadi),aku hanya sami`na wa ata`na,walaupun dalam hati kecik ku rasa nak terjun Sungai Pahang je time tu,apa tidaknya,aku ni budak kampung nak dihantar ke nun jauh jarak dengan Kg aku lebih dari 500km..duk seorang diri lak tu.Haru betul dibuatnya.Tapi demi kesanggupan `penajaku` yang sungguh-sungguh nak hantar,aku terjah jugaklah.Turut menemani aku kesana ialah anak sedaraku(dua pupu)-rupanya kemudian baru kau tahu..bukan dia yang teman aku,tapi aku sebenarnya yang temani dia..atas beberapa sebab(sekarang beliau isteri kepada seorang Datuk MP salah sebuah Kaw Parlimen di Pahang ni)yang juga satu kelas di Sekolah Alkhairiyyah Temerluh)-Rodong Lama mesti kenal ni.Bila tiba waktu (awal Jan 1982)Aku pergi tanpa persiapan rapi denga sangkaan kat KB segalanya disediakan(asrama)-so aku bawak ala kadar je la ,cuma kelengkapan pakaian sahaja sedangkan anak sedara aku tu..pehh siap dengan kelambu,tilam,bantal peluk lagi dibawa sama.

Sesampai di Kota Bharu..anak sedara aku tu terus daftar asrama,malang yang aku ni..tiada asrama sebenarnya,asrama hanya lilbanat(perempuan) saja,lilbanin..ikut pandaila,nak duk kat mana,bawah jejambat ke,tepi sungai Kelantan ke.Hasilnya, segala harta benda yang dibawa tu habih aku ambil dari anak sedara ..Takkan aku nak tido atas lantai je kat KB ni.Time tu aku rasa putus asa dan marah,tapi kerana ketakutan kat `penaja` aku..aku diam jela,akhirnya atas inisiatif abg sepupu ,aku `diserahkan` untuk dijaga oleh seorang Ustaz bernama Musytafa Rushdi(almarhum)..kawan lama dia katanya,maka bermulalah awal kehidupan aku dengan ustaz tu di rumahnya di Kubang Kerian.Hampir dua minggu jugak aku ulang alik pepagi dan petang.Kat umah dia,aku berkawan la dengan anak-anak dia yang baru umur 3 atau 4 tahu..hehehhe

Di awal musafiir ilmu ni,banyak jugak air mata aku ngalir..mahu tidaknya,kat kelas..tak faham sepatah pun apa yang ckgu ajar dan apa yang kengkawan sembang. kalimah2 seperti satni,tubik,cerap..dll..ntah apabenda maknanya ,mahu biol aku time tu.(masuk bulan ketiga aku dah pandai bahasa kelantan Ammiyah) nak balik Kg pulak jauh sangat,kalau naik bas mahu 8 jam jugak tu.Pada minggu kedua..aku diserahkan pula kepada seorang senior untuk tinggal dirumah sewa bersamanya dan pada dialah,Ustaz Mustafa berpesan..Roslan,anta jagalah TJ ni,biar dia ikut surah,bawak gi kulliah tok guru dan bla bla bla..dan yang tahanya dia siap kata..TJ ni pemalu sikit...hahahahahha.Ahamdulilah aku memang dijaga baik oleh Ustaz Roslan Mohamad(sekarang pensyarah di AIUM selalu tubik kat TV3 prog al-Kuliyyah).di sini aku mula bercampur dengan ramai tema-teman serumah,kehidupan aku mula ceria,hingga akhirnya perangai pendiam betukar menjadi terlalu ramah tamah...hehehhe.tahun yang ketiga di Kelantan aku dah mula pandai tak mahu balik raya kat kampung,dah pandai masuk sempadan cara haram(wehh gi umah saing l(kawan) kat Nara/waeng dan Golok...bukan gi ke lain tu.Kat umah sewa tu kami duk dekat 10 orang,jiran sebelah rumah pulak Cikgu disiplin duk,Ustaz Mumtaz Rozan(al-marhum),hasilnya takde sorang pun yang pandai memonteng masa duk rumah tu.heheheh

Semasa di rumah sewa ni la Ustaz Roslan telah menetapkan program..dengan siapa atau grup mana aku akan join usrah,yang masih aku ingat nama naqib pertama ialah Abdullah,orangnya baik lemah lembut dan sangat mengambil berat tentang ahli usrah,setiap malam rabu (madah Aqidah)dan khamis(Maddah Seerah) aku ke Pulau Melaka.(perjalanan aku belajar kitab dengan TG bermula disini)..time ni aku mulai kenal TG secara personal, pagi Jumaat sekitar jam 8-830 am,aku ke Dewan Zul,jalan Dato` Pati..begitulah harian setiap minggu.Dari mulut beliau (TG)aku mula kenal Aqidah Salaf(seperti yang diperkatakan sekarang),kalau dulu di Kampong,beberapa murid ayah aku,duk hafal. Sifat 20 ,wujud qidam,baqa..kaunuhu hayyan,kaunuhu mutakalliman,kaunuhu basiiran...tapi di Pulau Melaka aku belajar benda yang sama(sifat Allah) tapi huraianya amat menyenangkan hati aku(masih ingat lagi..TG ceritakan betapa kita takyah nak susah gi takwil..itu ini begitu begini..cukuplah dengan apa yang Allah sifatkan tentang diri Dia...bentuk?takleh fikir kerana Dia tak serupa sama sekali dengan makhluk...kalau serupo(bagaimano kito duk fikir) hok tu buke Tuhe(Allah).Di situ lah jugak aku kenal Kitab Fiqh Sunnah oleh Syed Sabiq dan Zadul Maad oleh Ibnu qayyim...manakala kuliah pagi Jumaat biasanya berkisar bab Tafsir,Akhlaq dan terkadang kupasan isu semasa,jika beliau uzur,akan sentiasa ada pengganti seperti Dr Hayyi Syukur dll.

Tok Guru sangat simple kehidupanya,apa yang dilihat sekarang,itulah jugak seperti masa yang lalu.Huraianya jelas,mantiknya hebat,kiasanya tepat terkadang diluar jangkauan,lebih-labih aku masa tu muda belia heheheheh.Beberapa orang rakan kelas ku,pantang kalau disentuh kredibiliti TG,terkadang aku saja je provoke rakan sedebat aku.Ust Nasruddin Daud(sekarang Tim Speaker)berbuih atau menyembur air liur dia berhujjah...aku senyum je mendengar bebelan semangatnya.

Apa yang aku ungkapkan kat sini,biar apapun orang kata,atau bentuk `topi` yang TG pakai(atas kapasiti M.A PAS/MB/TG) aku tetap sayang dan hormat,biarpun terkadang banyak jugak aku tak setuju `stail politik` TG,tapi tu semua tak pernah memadamkan rasa kasih sayang aku pada TG.Aku amat terasa sama ada sedih atau marah bila ada yang mengeji atau mengecam TG,aku gembira kalau TG gembira dan aku menangis kalau TG menitiskan airmata.Kasih sayang aku bukan atas dasar kepartian yang dipegang tapi sebagai murabbi aku,yang banyak membentuk sikap dan jiwa serta memurnikan pegangan aqidah aku sehingga hari ini.Di Pulau Melaka itulah sebagai penginjak impian ,harapan dan hala tuju dalam beraqidah dan fiqh...dari sanalah aku sangat berminat tentang..apa yang dikatakan islah/tajdid/salafi dan seumpamanya.Ternyata aku merindu saat aku menerima butir-butir mutiara ilmu dari mulut TG...itulah Tg yang sangat aku kasihi..Tuan Guru Nik Abd Aziz Nik Mat..mudahan limpahan hidayah dan rahmah keatas Tg ,aku sentiasa memohon agar TG dipanjangkan usia dan diberikan kesihatan yang baik.

kalau aku berkunjung(meeting/bercuti) aku tak pernah lupa..kat jalan Merbau/Parit Dalam/Tok Semian/Sri Akar-setengahnya masih ada kesan-kesan dulu(rumah sewa) tapi sebahagian besar dan didirikan bangunan..cuma sebatang pokok pauh masih berdiri tegak di Jalan Seri Akar(hampir dengan hotel musafir) dan food court serta Istana Balai Besar tu...pauh tu yang dicicah budu disamping nasi panas tanpa perlu ikan atau sayuran lain..sangat mengamit rasa nostalgia silam ini..

1 ulasan:

IKRAB family berkata...

wah panjang lebar kisah memori tuan nih.khusyuk membacanya.
p.c.