Rabu, 2 Julai 2008

Isu-Isu Poligami(4)

Salam,

Dr Abd Karim Zaidan dalam Al-Mufassal memberi komentar berikut:

Adakah disyaratkan keizinan qadhi untuk berpoligami?

Sebahagian dari penulis-penulis kontemporari menerima tambahan syarat berpoligami perlu keizinan qadhi disamping dua syarat utama(adil dan kemampuan memberi nafkah).Alasan mereka syarat keizinan tersebut bukanlah syarat baru,ianya hanya sebagai pelengkap(penguat) bagi syarat sedia ada.

Beliau menolak alasan tersebut dengan jawapan berikut:

Dua syarat utama untuk berpoligami(adil dan mampu) kemampuan dua perkara tersebut terpulang kepada empunya diri,dan akan dipertanggungjawapkan dihadapan Allah nanti,jika sekiranya dia khuatir tdak dapat berlaku adil,tetapi meneruskan hajatnya itu,tenyata betul9dia tidak mampu) maka dia berdosa,dosa mya itu akan dipertanggungjawabkan dihadapan Allah.Jika sebaliknya,dia takut tidak berlaku adil,ttetapi berlahwin jugak,kemudian didapati mampu untuk melaksanakan dua syarat tersebut,keadaan itu tiada kesalahan pada dirinya

Menyerahkan kuasa pengawasan kepada qadhi dalam hal sebegini,adalah suatu perkara yang tiada faedah,persoalan adil atau tidak adalah perkara `kemungkinan` (perkara akan berlaku),mana mungkin perkara yang akan berlaku boleh dihakimi.

Oleh yang demikian harus bernikah(poligami) walaupun tanpa izin qadhi,mengikut ketetapan Majma Buhuth al-Islamiah Tahun 1965(mungkin ada ketetapan baru kemudianya?)

..Mengenai Poligami,majlis membuat ketetapan iaitu poligami adalah harus mengikut nas al-Quran dan cotoh yang datang padanya,untuk melaksanakan hak ini terpulang kepada kemampuan suami.Tidak perlu pada izin Qadhi.

(al-Mufassal,jld 6.ms 292-293).


Menurut Ustaz Abd Kadir Hj Muhammad,tambahan syarat dari dua syarat utama seperti yang termaktub dalam enakmen negeri-negeri,adalah bertentangan dengan nas syarak.Alasan proviso tersebut dibuat berdasarkan maslahat adalah tertolak(maslahah mulgha).maslahah tidak boleh melawan nas,sedangkan nas menyatakan dalam kontek poligami haya dua syarat utama yang perlu dipatuhi.

(Artikel dalam Jabatan Syariah UM.1998)

Apa pula pandangan pentadbir undang-undang serta kes yang diputuskan oleh Mahkamah Syariah?..sambungan

Tiada ulasan: