Selasa, 27 Mei 2008

Tahniah Pak Chop

Yusuf Husin angkat sumpah sebagai Senator .

Barangkali beliau sudah tidak mengenal saya lagi,barangkali jugak kalau terserempak saya pun dah tak kenal dia lagi.Apapun saya tidak akan melupakan jasa insan bernama Pak Chop ini.Banyak sekali pertolongan yang diberikan dengan ikhlas,sekalipun beliau ketika itu dalam keadaan tidak begitu stabil(umahnya sedang dibina).Melayani kerenah saya,menjawap pertanyaan yang berbagai tanpa menampakan rasa jengkel dan jemu.Menyambut saya sebagai tetamu sekalipun baru sesaat kenal dan masih mentah pulak tu,tapi kemesraan bagaikan sudah bertahun bertemu mesra.Itulah Pak Cop.

Peristiwa ini sudah lama berlalu,iaitu sekitar bulan ogos 1989.ketika itu saya di tahun akhir,yang sedang menyiapkan tesis bertajuk, Peristiwa Memali: Satu Analisa.Ketika mendapat tajuk tersebut(sebenarnya bukan tajuk asal saya),fikiran bingung sekejap seperti cicak baru jatuh dari siling ataupun gurkha hilang batu cincin heheh.Namun dengan kehendak Allah kerja saya menjadi mudah bila seorang sahabat bernama Alias berasal dari Alo Star( telah meninggal dunia beberapa tahun yang lepas)sudi mebantu saya dnegan menyediakan tenmpat tinggal(umah pusaka),malah membantu saya berulang alik dari AS ke Memali dengan motosikal panthernya ,jarak memali-kota sarang tebuan eh semut bukan dekat tu.Semasa di sana (memali) saya dibantu sepenuhnya oleh Pak Chop ini.waktu itu beliau sudah berhenti kerja sebagai kerani,bagi menumpukan sepenuh perhatian pada Madrasah Islahiah Memali yang diasaskan oleh al-Marhum Ibrahim Hanafi(libya).Kini jasa beliau dikenang oleh pimpinan Negeri Kedah dengan melantik beliau sebagai senator.Saya juga pernah belajar dengan Ustaz Azizan (MB Kedah la ni)selama dua semester tentang Sejarah Perkembangan Undang-Undang Pentadbiran Islam Asia Tenggara semasa di Jabatan Syariah UKM.Tahniah untuk kedua tokoh ini walaupun agak terlewat mengucapkanya.

Tiada ulasan: