Sabtu, 17 Mei 2008

Proviso Mengenai Kesalahan Jenayah Murtad.

Perlu dinyatakan hukuman bagi keslahan jenayah syariah di Malaysia tertakluk pada Akta Parlimen (Akta Mahkamah Syariah(Bidangkuasa Jenayah) 1965(pindaan)1984,yang memberi kuasa kepada MS menjatuhkan hukuman penjara tidak lebih dari 3 tahun,atau/dan denda tidak lebih dari RM5000,atau/dan sebatan tidak lebih dari 6 sebatan.Dibawa ini dinyatakan beberapa negeri yang ada mempunyai proviso tersebut.

Melaka.

Seksyen 63. Menghina agama Islam.


(1)-peruntukan dalam ni menyatakan beberap perkara yang dikira menghina Islam-hukuman
RM5000@36 bulan penjara@keduanya sekali

(2) Seseorang Islam yang mendakwa dirinya sebagai seorang bukan Islam adalah merupakan suatu kesalahan dan apabila disabitkan kesalahan mengikut subseksyen (1) seksyen ini kerana mempersendakan Agama Islam dan apabila disabitkan kesalahan boleh dikenakan hukuman yang diperuntukkan dalamnya.


Seksyen 66. Percubaan murtad.

(1) Apabila seseorang Islam dengan sengaja, sama ada dengan perbuatan atau perkataan atau dengan cara apa jua pun, mengaku hendak keluar dari Agama Islam atau mengisytiharkan dirinya sebagai orang yang bukan Islam, Mahkamah hendaklah, jika berpuashati bahawa seseorang itu telah melakukan sesuatu yang boleh ditafsirkan telah cuba menukarkan iktikad dan kepercayaan Agama Islam sama ada dengan pengakuan atau perbuatannya sendiri, memerintahkan orang itu supaya ditahan di Pusat Bimbingan Islam untuk tempoh tidak melebihi enam bulan dengan tujuan pendidikan dan orang itu diminta bertaubat mengikut hukum syarak.

(2) Jika seseorang yang telah diperintahkan supaya ditahan di bawah subseksyen (1)-

(a) bertaubat dengan serta-merta, Mahkamah hendaklah, setelah mengesahkan taubatnya itu, membebaskan orang tersebut; atau

(b) jika orang itu pada bila-bila masa semasa dalam tahanan telah bertaubat, Pegawai Penjaga hendaklah melaporkan perkara itu kepada Mahkamah dan Mahkamah hendaklah memanggil orang itu dan setelah mengesahkan taubatnya itu, hendaklah membuat satu perintah untuk membebaskannya.

(3) Pegawai Penjaga hendaklah menyerahkan satu laporan kemajuan berhubung dengan orang yang ditahan itu kepada Mahkamah pada setiap minggu.

(4) Pusat Bimbingan Islam hendaklah diwartakan sebagai Pusat Tahanan di dalam Warta.


Sabah


Mempunyai proviso yang hampir sama dengan Melaka.


Perak.

Seksyen 13. Perbuatan atau perkataan murtad.

Seseorang Islam yang dengan sengaja, sama ada dengan perbuatan atau perkataan atau dengan cara apa jua pun, mengaku hendak keluar daripada Agama Islam atau mengisytiharkan dirinya sebagai orang yang bukan Islam adalah melakukan suatu kesalahan mempersendakan Agama Islam dan hendaklah, apabila disabitkan, dikenakan hukuman denda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau penjara selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya.

Terengganu.

Seksyen 7. Mendakwa bukan Islam.

Seseorang Islam yang mendakwa dirinya sebagai seorang bukan Islam untuk mengelakkan dirinya daripada diambil apa-apa tindakan di bawah Enakmen ini atau mana-mana Undang-Undang yang berkuat kuasa adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan, boleh didenda tidak melebihi lima ribu ringgit atau penjara selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.


Proviso di hantar ke Pusat Tahanan/Pemulihan.

Melaka-lihat diatas.Tempoh hanya 6 bulan sahaja.
Sabah -lihat diatas(sama dengan Melaka) cuma tempohnya 36 bulan.
Kelantan-

Seksyen 102. Pengesahan seseorang Islam.

(1) Tiada seorangpun yang telah diakui beragama Islam boleh mengaku bahawa dia bukan Islam melainkan setelah Mahkamah memberi pengesahan sedemikian.

(2) Sebelum Mahkamah membuat pengesahannya, seseorang itu hendaklah dianggap beragama Islam dan segala perkara yang berkaitan dengan Agama Islam adalah terkena ke atasnya.

(3) Jika seseorang Islam dengan sengaja cuba sama ada dengan perkataan atau perbuatan hendak keluar dari Agama Islam, Mahkamah bolehlah, jika berpuashati, memerintahkan orang itu supaya ditahan di Pusat Bimbingan Islam untuk tempoh tidak melebihi 36 bulan bagi tujuan pendidikan dan orang itu hendaklah diminta bertaubat mengikut Hukum Syarak.

(4) Pegawai Penjaga hendaklah menyerahkan laporan kemajuan kepada Mahkamah pada setiap bulan.

(5) Pusat Bimbingan Islam hendaklah diwartakan sebagai Pusat Tahanan di dalam Warta.


Kita berharap proviso yang ada ni diperbaiki,dipertingkatkan dan diselaraskan disetiap negeri.Pusat pemulihan aqidah hendaklah ditubuhkan di setiap negeri dan diwartakan.Kita berharap perkara sebegini perlu perhatian serius dan segera.Akta Mahkamah Syariah(Bidangkuasa Jenayah) juga sewajarnya dipinda setelah lebih 20 tahu berkuatkuasa.WA

Tiada ulasan: